Van 35 naar 85 winkels in tien jaar tijd en per jaar moeten er nog eens vijf à zeven bijkomen: Colruyt zet zijn opmars in Frankrijk stevig door. Maar er rijzen ook vragen over het succes van Colruyt bij de zuiderburen.

In de Belgische thuismarkt is er niet zoveel groei meer te realiseren voor Colruyt, in Frankrijk wel. De voorbije tien jaar zag het zijn winkelpark groeien van 35 tot 85, maar nu wil het die groei versnellen. “Sinds een jaar is het ons doel jaarlijks vijf tot zeven nieuwe winkels te openen”, zegt operationeel directeur Marc Hofman in De Tijd. “Vroeger waren het er drie tot vier per jaar.” Vorig jaar gingen zeven nieuwe winkels open. Voor dit jaar staan er zes op de planning. Door de uitbreiding bouwt Colruyt trouwens een nieuw distributiecentrum, waardoor de capaciteit van de winkelketen verdubbelt. 

Toch zijn er analisten die zich vragen stellen bij het groeiverhaal van Colruyt in Frankrijk. Met zijn nog steeds vrij beperkt arsenaal aan winkels is het heel moeilijk opboksen tegen grote ketens als Carrefour, E. Leclerc en Intermarché. Bovendien kan het bij de zuiderburen niet altijd een laagsteprijsgarantie aanbieden, de formule waarop het succes van Colruyt bij ons op gebouwd is. “We doen niet mee aan de permanente prijzenoorlog die in Frankrijk woedt”, zeg Marc Hofman daarover. Hij geeft toe dat de winkels netto geen winst maken. Wanneer dat wel het geval zal zijn, is niet duidelijk. Wel is de brutobedrijfswinst van het bedrijf er al twee jaar positief. "De winkels betalen zich dus terug", besluit Hofman.