Twee keer per jaar onthult GfK in zijn rapport de perceptie van consumenten over de Belgische foodretailketens. Net zoals vorig jaar gaat Colruyt met de hoofdprijs aan de haal, net voor OKay en Spar (Colruyt) die samen op de tweede plaats eindigen. Hard discounter Lidl sluit de top 3 af. Over het algemeen gaven consumenten de supermarktketens een score van 8.21/10. In afwachting van een meer gedetailleerd artikel in de maart-editie van het Gondola Magazine, geven we u hier al de grote lijnen van het rapport weer.

Ter herinnering, twee keer per jaar (in de winter en de zomer) worden zo’n 5.000 Belgische gezinnen aan de tand gevoeld over hun perceptie van de foodretailketens. Die beoordeling is gebaseerd op 7 criteria, die kunnen worden onderverdeeld in 3 grote groepen: VOORDEEL (aantrekkelijke aanbiedingen, lage prijzen), UITSTRALING (nette winkel, versafdeling, breed assortiment, kwaliteit) en VRIENDELIJKHEID VAN HET PERSONEEL. De gegevens van dit rapport werden verzameld gedurende twee weken in december 2019.

Elk van deze 7 criteria weegt evenveel door in de berekening van de algemene score die toegekend wordt aan een retailer. De evolutie van elke score wordt berekend in verhouding tot deze van het vorige winterrapport, dat de index 100 meekreeg. Een score boven de 100 betekent dus dat er vooruitgang werd geboekt, minder dan 100 betekent dat er lager werd gescoord dan vorig jaar.

Om meegenomen te worden in het onderzoek moet een keten een minimum aan klanten tellen onder de bevraagde gezinnen. Sinds het rapport van 2018 is dat het geval voor Spar Colruyt Group maar nog steeds niet voor Spar Lambrechts. 

8.21/10: ex-aequo met 2018!