Dirk Van den Berghe wordt voor 3 jaar benoemd als bestuurder bij Colruyt Groep. Daarmee haalt de supermarktgroep een retailer van wereldniveau binnen, aldus Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola.

Het curriculum van Dirk Van den Berghe is indrukwekkend. Hij was eerst aankoopdirecteur en daarna CEO van Delhaize, waarna hij vanaf 2014 een carrière uitbouwde bij Walmart in Canada. Hij wordt er sourcing manager en schopt het later tot regiomanager voor onder meer Azie, waar hij ook als bestuurder zetelde bij het Indiase e-commercebedrijf Flipkart. Bij zijn aantreden zorgt hij ervoor dat Walmart een participatie neemt in Flipkart, een zet waarbij de Belgische holding Sofina stevig cashte. Hebben de belgische topretailer en de Belgische holding elkaar daar toevallig gevonden? Het staat als een paal boven water dat het internationale netwerk van Dirk Van den Berghe toptalenten en heel wat inspiratie kan lokken naar Halle, net als een eventuele toenadering tot internationale groepen. 

Colruyt vanonder de kerktoren 

De supermarktgroep uit Halle is steeds meer aan het diversifiëren. Korys, de holding boven de retailer, investeert steeds meer buiten de retail, met focus op zowel pharma als biomedische ontwikkelingen, als energie. De mooie dagen van de Belgische retail zijn voorgoed voorbij, zeker nu de Nederlandse retailers Albert Heijn en Jumbo de prijs -en soms de kwaliteit- van producten naar beneden haalt. In zijn kwartaalrapport vandaag bevestigde Jef Colruyt, CEO van de groep dat de toekomstige marges van de retail activiteiten onder druk staan. Ook in de retailactiviteiten diversifieert Colruyt sterk: met participaties in de farma-sector (New Pharma), Fiets!, fitnessketens (JIM), en de app Smart with food zit de retailer zeker niet stil. 

Aan die diversificatie zijn ook risico’s verbonden. Colruyt dreigt tussen twee stoelen te vallen: met een omzet van 9,9 miljard euro is de groep de grootste van de kleine retailers, en de kleinste van de grootste retailers.  Moet de diversificatie van Colruyt internationaal? Kan de Halse retailer zich blijven focussen op de Belgische markt alleen? Net op het moment dat Colruyt voor strategisch belangrijke keuzes staat, op vlak van aandeelhouderschap, binnen de familie Colruyt, kan de bijdrage van Dirk Van den Berghe cruciaal zijn. Toen Colruyt 10 jaar gelden een stap naar Nederland waagde, sloten alle Nederlandse retailers de rangen zodat de Belgische retail geen winkels kon openen, maar ook moeilijk aan producten geraakte voor de Nederlandse markt. 

Internationaal leiderschap

Uit de passage van Dirk Van den Bergh als CEO bij  Delhaize onthouden we vooral dat de supermarktketen terug bij zijn authentieke positionering en zijn lokale DNA ging aanleunen. Als aankoopdirecteur Delhaize werd Dirk Van den Berghe aanzien als een sterke figuur, bij leveranciers stond hij bekend als een zeer harde, maar rechtvaardige onderhandelaar. Tijdens zijn jaren bij Walmart plukte hij de beste elementen weg bij Delhaize, waarbij Tanguy T’Serstevens, Lionel Desclee, maar ook Pietro John Rollo en Laurent Duray allen toetraden tot Walmart na de komst van Dirk Van den Berghe. De digitale revolutie in het retailland is hem niet geheel onbekend, gezien de zijn ervaring bij JD.com en Flipkart. Ook die ervaring is goud waard voor een Belgische retailer als Colruyt. Op een moment waarop Colruyt voor belangrijke keuzes staat, is een ervaren gids als Dirk Van den Berghe een uitstekende keuze.