Deze woensdag vond de uitreiking van de Best Brands Awards 2019 plaats. Tijdens de gala-avond van de Best Brands Awards, een groot evenement in de marketing- en communicatiesector, werden de winnaars van de 4e editie bekendgemaakt. Tussen de winnaars vonden we onder meer Colruyt, Coca-Cola, Jupiler, Mediamarkt en Côte d’Or.

In 2004 organiseerde het communicatiebureau Serviceplan voor het eerst de Best Brands Awards in München. Het concept werd vervolgens geëxporteerd naar andere landen en geldt vandaag als dé prestatiegraadmeter van de merken. Dit klassement van de beste merken meet de sterkte van een merk op basis van een studie die GfK elk jaar uitvoert bij 5.000 Belgische gezinnen. Er zijn twee criteria: het reële economische succes van het merk en de emotionele perceptie van het merk door de consumenten. Er is dus geen jury bij betrokken.

Colruyt, winnaar binnen foodretail

In het bijzijn van ruim 250 genodigden uit de zakenwereld, de communicatiesector en de media werden de Best Brands Awards uitgereikt aan de sterkste merken in 21 verschillende activiteitensectoren. Onder hen vinden we onder meer Colruyt (Best Retail Food Brand), Coca-Cola (Best Non-Alcoholic Drinks Brand), Côte d’Or (Best Food Brand), Jupiler (Best Alcoholic Drinks Brand ) en Ikea (Best Deco-Lifestyle Brand ). Hieronder vindt u alvast de lijst met alle 21 winnaars:

  • AG Insurances: Best Insurances Brand
  • Bosch: Best Do-It-Yourself Brand
  • C&A: Best Retail Fashion Brand
  • Coca-Cola: Best Non-Alcoholic Drinks Brand
  • Colruyt: Best Retail Food Brand
  • Côte d’Or: Best Food Brand
  • Hewlett-Packard: Best IT Brand
  • IKEA: Best Deco-Lifestyle Brand
  • Jupiler: Best Alcoholic Drinks Brand
  • KBC: Best Financial Services Brand
  • Mediamarkt: Best Retail Hi-Fi Electro Brand
  • Miele: Best Major Domestic Appliances Brand
  • Nivea: Best Beauty Products Brand
  • Philips: Best Small Domestic Appliances Brand
  • Proximus: Best Telecom Operators Brand
  • Purina: Best Petfood Brand
  • Q8: Best Fuel Brand
  • Samsung: Best Consumer Electronics en Best Telecom Brand  
  • TUI: Best Tourism Brand
  • Volkswagen: Best Automotive Brand

Wat moeten we onthouden van de Best Brands Awards 2019?

Sterke merken bouwen, betekent vandaag meer dan ooit een duurzame en authentieke relatie opbouwen met de consument. Zonder deze visie zijn veel merken gedoemd om te verdwijnen, zonder dat eender welke marketingcampagne hen kan redden. Door de toegenomen versnippering van het medialandschap en een groeiende afwijzing van irrelevante reclame is het belangrijk om naar de consumenten te luisteren en hen een relevante merkervaring te bieden die consistent is in alle offline en online touchpoints. De studie van Best Brands biedt een unieke kans om de huidige en toekomstige verwachtingen van de steeds veeleisendere consumenten beter te begrijpen.