Colruyt heeft een minderheidsparticipatie genomen in de start-up Scallog uit het Franse Nanterre. Die produceert kleine robots die volledige rekken naar de ‘orderpickers’ verplaatsen. Dit ‘goods to man’-concept leent zich uitstekend voor behandelen van e-commercebestellingen. Onder meer Decathlon implementeerde het systeem al.

Scallog werd in 2013 opgericht door Olivier Rochet, de huidige CEO. Het bedrijf ontwikkelde een innovatief concept voor orderpicking. Het is gebaseerd op kleine robots – Boby genaamd - die tot onder verrijdbare kasten rijden waarin allerlei artikelen zijn geplaatst. De kasten worden opgeheven en tot bij de orderpicker gebracht. De operator neemt de nodige artikelen, waarna de kast weer naar een plek in het magazijn vertrekt. Dankzij dit concept, in de logistiek omschreven als 'goods to man’ (goederen naar de mens) moet de operator zich niet meer tussen de rekken verplaatsen. Het systeem maakt het mogelijk om drie keer meer orders in een bepaalde tijd voor te bereiden en de ruimte in het magazijn compacter te benutten. 

Scallog

 “Colruyt Group neemt via een kapitaalsverhoging een participatie van 23,7% in Scallog”, bevestigt Hanne Poppe, persverantwoordelijke bij Colruyt. Hoeveel de groep neertelt is niet medegedeeld.  In 2015 haalde Scallog al 1,7 miljoen op bij zijn oprichters en de investeringsmaatschappij International Technology Solutions (ITS) om zijn groei te versnellen. De financiële injectie van Colruyt moet  een verdubbeling van het personeelsbestand mogelijk maken (met ongeveer 30 nieuwe medewerkers in de komende 18 maanden), alsook een versnelling van de R&D-investeringen en de internationale ontwikkelingsstrategie. 

Project in de non-food

Vandaag telt het bedrijf 30 klanten in zes landen, waaronder L'Oréal, Airbus, Deret en Decathlon. “Wij hebben in het verleden al samen met Scallog een project opgezet in de non-foodsector, dat succesvol was. Deze samenwerking zal in de toekomst verdergezet worden, al zijn er voorlopig geen concrete implementaties bij Colruyt gepland. Via onze investering, die in de langetermijnstrategie van Colruyt Group past, willen we die business beter leren kennen om onder meer de logistieke processen te verbeteren en de kosten te drukken, zodat wij de laagste prijzen kunnen hanteren. Deze investering past dus in onze continue investeringen in efficiëntie en technologische innovatie”, zegt Poppe nog.

“Alle juiste vakjes aangevinkt”

Volgens CEO Jef Colruyt vinkt Scallog alle juiste vakjes aan. “Deze zijn onder meer een flair voor innovatie in de kern van de retailrevolutie, de wendbaarheid van een start-up, een getalenteerd team en een goede internationale visie op een markt met een hoog potentieel”. 

“De schaalbaarheid en flexibiliteit van het ‘goods to man’-systeem van Scallog zijn sterktes, evenals de efficiëntievoordelen en snelle ROI die het biedt. Mede dankzij onze investering kan Scallog haar internationale expansie de komende jaren versnellen en verder investeren in innovatieve technologieën”, voegt Colruyt toe. “De ambitie van de onderneming is uitgroeien tot de Europese leider op vlak van mobiele robotica voor distributiecentra. Een ambitie die Colruyt Group graag wil ondersteunen”.

Dergelijke systemen kennen ook elders in de wereld een snelle opgang. Onder meer Amazon, Alibaba en JD.com gebruiken vergelijkbare robots in verschillende van hun distributiecentra. Amazon kocht een van deze robotbouwers, Kiva, enkele jaren terug voor ruim 750 miljoen dollar en integreerde die in Amazon Robotics.