Colruyt Group start samen met het Zwitserse Coop en het Nederlandse Superunie een nieuwe Europese aankoopalliantie met de naam Vasco.

Colruyt Group, Superunie en Coop Group bundelen hun krachten in Vasco International Trading, een nieuwe internationale aankoopalliantie voor de aankoop van multinationalmerken. “Deze onafhankelijke onderneming heeft als doel de aankoopeffectiviteit van haar aandeelhouders te vergroten en stelt hen in staat om vanuit een sterkere internationale concurrentiepositie, competitieve voorwaarden veilig te stellen van FMCG-goederen van internationale leveranciers van nationale merken”, zo klinkt het in een persbericht van Colruyt Group. “Concreet betekent dit dat Vasco International Trading, als onafhankelijk bedrijf en aanspreekpunt, het mandaat zal hebben om specifieke onderhandelingen over prijzen en andere condities met internationale A-merk leveranciers te voeren.”

Geert Roels, Chief Purchasing Officer bij Colruyt Group: “Als Colruyt Group zijn we er trots op dat we de enige echte Belgische retailer en de lokale marktleider zijn, en natuurlijk ook op de goede relatie die we hebben met de meeste van onze leveranciers. Internationaal zijn we een relatief kleine speler die zich staande houdt in een uitdagende en voortdurend veranderende markt. Deel uitmaken van deze internationale aankoopalliantie zal onze concurrentiepositie in België waarborgen en tegelijkertijd een extra hefboom zijn om onze 'laagste prijzen'-belofte aan onze klanten in onze Colruyt Laagste Prijzen-winkels voort te zetten. We kijken uit naar onze samenwerking met Coop Group en Superunie, twee partners met wie we belangrijke waarden delen.”

Het Zwitserse Coop Group realiseerde in 2023 een omzet van 34,7 miljard Zwitserse frank (36,46 miljard euro). 20,8 miljard daarvan (21,85 miljard euro) kwam van retailactiviteiten. Het bedrijf telde toen 95.926 werknemers. Superunie is een inkoopcoöperatie die 10 onafhankelijke retailorganisaties vertegenwoordigt in Nederland. Het verzorgt volgens het meest recente jaarverslag 26% van het totale aanbod in de Nederlandse supermarkten, met meer dan 1.500 winkels. Het was in 2023 goed voor een inkoopwaarde van 8,6 miljard euro. Leden zijn onder meer bij ons minder bekende retailers als Vomar, Dekamarkt, Plus en Spar. CEO van Superunie is een oude bekende: Boudewijn van den Brand, tot april 2022 CEO van Lidl België. Colruyt Group realiseerde in zijn laatste boekjaar 5,2 miljard euro. 

Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola: “Voor Colruyt is dit een zeer belangrijke, maar ook noodzakelijke stap, gezien de allianties in Frankrijk. Carrefour heeft een eigen alliantie in Spanje. Epic en Everest, twee andere belangrijke aankoopallianties, hebben niet dezelfde waarden als Colruyt Group. Daardoor was er voor de Belgische groep maar één optie: zelf een alliantie in het leven roepen. Op deze manier kunnen ze een lokale speler blijven, met tegelijk een Europese dimensie. Colruyt Group maakt deel uit van AgeCore, maar dat is een service-alliantie. Vasco is een aankoopalliantie.”

Een langdurige samenwerking

Deze rol werd bevestigd door Geert Roels in een telefonisch interview. Vasco komt niet in de plaats van AgeCore, de alliantie waarvan Colruyt al lid is met Coop (Zwitserland), Conad (Italië), Eroski (Spanje) en sinds vorige zomer Kaufland (Lidl), en die met de grote groepen inkoopcondities 'on top' onderhandelt. De nieuwe Vascostructuur gaat een stap verder in de integratie door één enkel contactpunt te creëren voor het onderhandelen en afsluiten van aankopen met grote internationale leveranciers. Dit veronderstelt een enorm vertrouwen tussen de partners. Is dat de reden waarom in het persbericht zo sterk de nadruk wordt gelegd op hun gedeelde waarden? “Ja, dat klopt”, antwoordt Geert Roels. “Terwijl we al lang samenwerken met Coop, is de samenwerking met Superunie minder bekend en heeft deze beperktere projecten, maar wel een aantal keer vorm gekregen sinds de jaren negentig. De komst van Boudewijn van den Brand aan het hoofd van Superunie, die we hebben leren kennen tijdens zijn acht jaar aan het hoofd van Lidl België, betekent ook dat we niet te maken hebben met onbekende partners. ”