Na een geslaagde test begin dit jaar, maakt Colruyt zijn spraakassistent nu beschikbaar voor al zijn klanten. Daardoor kunnen klanten zelf hun boodschappenlijstje inspreken en het gemakkelijk afvinken in de MyColruyt-app tijdens het winkelen. Bovendien krijgen ze ook productsuggesties op maat. 

Begin dit jaar testte Colruyt Laagste Prijzen gedurende vier weken als eerste Belgische supermarkt in samenwerking met 200 klanten ingesproken boodschappenlijstjes. Klanten konden simpelweg hun producten inspreken via Google Assistent en ze zo toevoegen aan hun Colruyt-boodschappenlijstje, dat ze nadien konden raadplegen in de MyColruyt-app of op colruyt.be. In afwachting van de Belgische versie van Google Assistent, werd de test uitgevoerd met de versie uit Nederland en Frankrijk.

Het proefproject bleek een groot succes. Maar liefst 83% van de testers gaf immers aan de Colruyt-spraakassistent in het dagelijks leven te willen gebruiken. Verder bleek ook dat de testers de Colruyt-spraakassistent ook vaker via smart speakers gebruikten en dat er voornamelijk thuis getest werd in keuken en living. 40% van de testers deed dat trouwens samen met hun partner en/of kinderen.

Ondertussen werd de spraakassistent in samenwerking met de testers geoptimaliseerd, waardoor Colruyt nu klaar is om de technologie uit te rollen in heel België. Concreet kunnen klanten hun producten en hoeveelheden inspreken en toevoegen aan hun Colruyt-boodschappenlijstje door “OK Google, praat met Colruyt!” te zeggen. Dit ingesproken lijstje kunnen klanten nadien raadplegen in de MyColruyt-app en op colruyt.be. De Belgische versie van Google Assistent is sinds vandaag ook ter beschikking gesteld op de smart speakers Nest Mini en de Nest Hub, die Google Assistent ondersteunen.

Colruyt bekijkt momenteel of het zijn spraakassistent in de toekomst ook zal uitrollen in zijn andere formules. 

Productsuggesties op maat

En er is meer. Klanten die hun boodschappenlijstje in de MyColruyt-app willen raadplegen, krijgen productsuggesties aangeboden op basis van hun vaakst gekochte producten. Als iemand bijvoorbeeld ‘melk’ toevoegt aan zijn lijstje, stelt de app een brik Boni Selection halfvolle melk van 1 L voor als de klant die vaak koopt.

Daarnaast kunnen klanten hun lijstje in de app ook eenvoudig afvinken tijdens het winkelen. Of ze sturen het door naar Collect&Go, de onlineboodschappenservice van Colruyt Group. “Het boodschappenlijstje inspreken kan op elk moment en in elke situatie”, legt marketingdirecteur Guy Elewaut uit. “Thuis wanneer er iets ontbreekt in de koelkast, of onderweg bijvoorbeeld. Schrijven of typen is niet meer nodig. Het lijstje inspreken volstaat.”

Nieuwe website 

Tegelijk met de spraakassistent, lanceert Colruyt zijn nieuwe website. In deze nieuwe website krijgen de producten en laagste prijzen een prominente plaats. Daarnaast is er een integratie met het boodschappenlijstje aan de MyColruyt-app. Op die manier beklemtoont Colruyt nog meer de ontwikkeling en de vernieuwing van zijn digitale kanalen.