- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Frisdrankproducent Coca-Cola stopt in Nederland met de verkoop van de suikerhoudende variant van het limonademerk Sprite. De suikervrije versie Sprite Zero zal de klassieke versie vanaf deze week vervangen.
Nederland is het eerste land waar Coca-Cola de suikerhoudende versie van Sprite schrapt. Het land zou de wereldprimeur krijgen, omdat de Nederlandse consument erg gezondheidsbewust is.
De suiker- en calorievrije variant Sprite Zero blijft wel bestaan, maar wordt deze week omgedoopt tot simpelweg Sprite.
“Als het hier een succes wordt, staan er waarschijnlijk honderd andere landen klaar om hetzelfde te gaan doen,” zegt Richard Schlasberg, landenmanager Coca-Cola Nederland in het Financieele Dagblad.
De beslissing om “Sprite met suiker” te schrappen, kadert in de strategie van Coca-Cola om wereldwijd meer in te zetten op calorie-arme of zelfs vrije frisdranken. Zo lanceerde het bedrijf in 2013 nog een nieuwe versie van Sprite met stevia en 30% minder suiker in België. Ook nieuwe merken zoals Fïnley bevatten minder calorieën dan de klassieke frisdranken.
Coca-Cola streeft ernaar in 2020 het aantal calorieën per 100 milliliter verkocht product met 15% te verlagen ten opzichte van 2012.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?