Binnenkort komt de Chinese app Temu naar Europa. De succesformule van de webwinkel: het brede aanbod van Amazon en de spotgoedkope prijzen van Shein, gecombineerd met spelletjes waarmee je spullen kan winnen.

Op Temu kan je terecht voor bijna alles: schoenen, horloges, brillen, make-up, schuursponsjes, keukenrobots en nog veel meer. Aan spotprijzen, omdat de Chinese fabrikanten van de spullen rechtstreeks aan de gebruiker verkopen en er geen tussenspelers zijn die een deel van de winst opeisen. Het verzenden is gratis, terugsturen kan ook gratis binnen de 90 dagen. Temu werd in september vorig jaar gelanceerd in de VS en kende er een stormachtige groei. Het deed er amper 7 maanden over om 50 miljoen downloads te halen, iets waar de Chinese kledingwebwinkel Shein drie jaar over deed. Na de lancering in de VS volgden Canada, Australië en Nieuw-Zeeland en eind deze maand gaat Temu ook in het Verenigd Koninkrijk van start. Eén van de opvallende kenmerken van de app is dat het spelletjes inzet om klanten aan zich te binden, waardoor het zijn succes bestendigt. Door aan de spelletjes deel te nemen, kunnen consumenten gratis producten en kortingen winnen. Ze kunnen hun winstkansen verhogen door vrienden uit te nodigen om de app te downloaden en door enkele minuten door het aanbod te scrollen. Ze kunnen hun winstkansen ook opkrikken door de app meerdere keren per dag te openen. Zeker in het begin kunnen ze vrij makkelijk kortingen krijgen. Temu is in handen van PDD Holdings, dat ook Pinduoduo in handen heeft, een e-commercebedrijf dat niet zo erg verschilt van Temu. De komst van een nieuwe Chinese aanbieder van spotgoedkope spullen doet vragen rijzen over duurzaamheid en respect voor mensenrechten, iets waar mensenrechtenorganisaties voor waarschuwen.