E-commercereus Alibaba is big in China, maar wil dat ook steeds meer worden in Europa. Business development director Jack Peters legde op Gondola Day uit hoe. 

De titel van uw bijdrage op Gondola Day was ‘reimagining retail’. Wat bedoelt u daarmee?

In China zijn er meer dan één miljard internetgebruikers, goed voor een e-commercebusiness van 2,49 biljoen dollar in gross merchandise volume vorig jaar. Meer dan 90% van de transacties gebeurt via mobiele telefonie. De manier waarop de Chinese consument op zoek gaat naar rijkere online content kan in het komende decennium een grote impact hebben en retailers over de hele wereld inspireren. Er valt heel veel te leren van China als het gaat over e-commerce.

10% van de e-commercebusiness in China komt van livestreaming. Bij ons staat het in de kinderschoenen.

Het fenomeen is de voorbije twee jaar enorm gegroeid. Het is niet alleen een manier om te shoppen, maar ook om een merk en zijn producten beter te leren kennen. Enkele cijfers om de populariteit te illustreren: Taobao Live, het grootste livestreaming shopping platform, registreerde in totaal 500.000 uren livestreaming content elke dag. Livestreaming commerce wordt in 2023 in China naar verwachting goed voor 100 miljard dollar in sales. 

Kan livestreaming ook hier belangrijk worden?

‘Shopperentertainment’, het combineren van entertainment en e-commerce, werd als eerste gestart in Azië, maar trekt steeds meer de aandacht van Europese consumenten. In veel gevallen kan het hoge gehalte aan interactiviteit ervoor zorgen dat de aandacht van consumenten getrokken wordt en verkoop gestimuleerd wordt. Uit een studie van Forrester tijdens de pandemie blijkt dat 70% van de 14.460 ondervraagde consumenten uit het VK, Spanje, Frankrijk en Polen interesse toont in livestreaming. In België zijn er retailers ermee bezig, zoals Schoenen Torfs. 

Jullie willen Belgische en Europese merken begeleiden naar de Chinese markt. Welke troeven hebben ze om Chinese consumenten te verleiden?

Consumenten zijn altijd op zoek naar nieuwe merken en producten. Ze vertrouwen Europese kwaliteitsmerken. Neem bijvoorbeeld merken afkomstig van de Benelux: honderden Belgische en Nederlandse merken verkopen op Alibaba’s Tmall en Tmall Global b2c platformen, waaronder de Belgische merken Godiva, DMLights, Kipling, Duvel en WHC. We zien grote mogelijkheden voor Belgische en Nederlandse merken om globaal zaken te doen via onze platformen. In China in de eerste plaats, maar evengoed in de rest van de wereld. Eén van onze doelstellingen is het helpen van KMO’s uit Nederland en België om hun producten wereldwijd af te zetten. Alibaba.com brengt wereldwijd 200.000 producten, groothandelaars en retailers bij elkaar, met een netwerk van 26 miljoen zakelijke aankopers in meer dan 200 landen en regio’s.