Aldi lanceerde vorige woensdag zijn reclamecampagne ‘Aldi Battles’, waarbij het een tiental van zijn producten vergelijkt met die van grote merken. Het doel: bewijzen dat een product goedkoper, maar toch even goed kan zijn. Is hun missie geslaagd?

Even ter herinnering: met de lancering van zijn nieuwe reclamecampagne in november organiseert Aldi tests waarbij het grote merken vergelijkt met zijn eigen, veel goedkopere producten. Het laat daarbij consumenten geblinddoekt proeven van producten. De uiteindelijke vaststelling laat weinig aan duidelijkheid te over: “Het is mogelijk om producten tegen een heel toegankelijke prijs aan te bieden zonder minder goed te smaken als die van grote merken.”

Voor deze studie koos Aldi een panel van een honderdtal testers, opgesplitst in Vlaamse en Waalse consumenten. De supermarktketen test op die manier een tiental producten: vanille ijs, ice tea, koffie, champagne, koeken, rijst, alcoholische dranken, suiker, ketchup en energiedrankjes. De campagne van Aldi is niet nieuw: in het verleden liet het ook al dat soort vergelijkingen uitvoeren, om er vervolgens een reclamecampagne op te baseren. Vraag is: wat brengt zo’n campagne op? Een vraag waarop de winkelketen helaas niet wil antwoorden.

Neem uw plaatsen in!

Als  voorbeeld van zo’n vergelijking plaatste Aldi zijn ice tea classic River tegenover die van Lipton. Bij de blinde test vergeleken 123 mensen de twee producten. Wat volgens Aldi blijkt uit de studie is dat de testers geen significante smaakverschillen vaststellen, terwijl de prijs van het Aldi-product 48% lager ligt.