De Duitse elektroretailer Ceconomy heeft bemoedigende resultaten bekendgemaakt voor de eerste helft van zijn boekjaar. De CEO van het bedrijf, Karsten Wildberger, laat weten dat het bedrijf de tweede helft van het jaar "met vertrouwen" tegemoet ziet.

De omzet van Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn, is in het tweede kwartaal van haar boekjaar 2022/23 met 6,4% gestegen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Daardoor klopt het bedrijf af op 5,3 miljard euro. Voor het hele eerste semester bedroeg de stijging 5,51% tot 12,4 miljard euro. Het bedrijf schrijft deze groei onder andere toe aan een herstel in de brick-and-mortar activiteiten en aan positieve ontwikkelingen in Duitsland, waar synergieën zijn gerealiseerd tussen MediaMarkt en Saturn, en in Turkije. De aangepaste EBIT van de Duitse retailer in consumentenelektronica verbeterde in het tweede kwartaal met 35 miljoen euro tot -23 miljoen. Kijken we naar heel het eerste semester dan eindigt de EBIT op 207 miljoen, bijna in lijn met de 216 miljoen euro die in het boekjaar 2021/2022 werd gerealiseerd. Tot slot groeide de strategische ‘Services & Solutions’ business aanzienlijk in het tweede kwartaal: +5,2% tot 323 miljoen euro, oftewel 6,1% van de totale omzet. "Na een succesvol kerstseizoen in het eerste kwartaal hebben onze maatregelen ook een positief effect op het tweede kwartaal van het jaar ", aldus CEO Karsten Wildberger. "We hebben aanzienlijke vooruitgang geboekt in onze transformatie door de efficiënte uitvoering van onze strategie en de voortdurende optimalisatie van onze bedrijfsprocessen. Ondanks de moeilijke omstandigheden zien we de tweede helft van het jaar met vertrouwen tegemoet."