Carrefour en Partena Ziekenfonds willen consumenten helpen om gezonder te eten en schakelen daarvoor de hele maand mei de hulp in van diëtisten. Elke zaterdag kunnen klanten samen met een erkend diëtist hun winkelkarretje vullen. Zo wil Carrefour zijn klanten bewuster duurzame voedingskeuzes laten maken en hen aansporen om meer groenten en fruit te eten. 

De actie start op zaterdag 4 mei. In een twintigtal hypermarkten van Carrefour kunnen zo’n 1.000 klanten shoppen met een diëtist van de Vlaamse Beroepsvereniging van Diëtisten (VBVD). De diëtist adviseert gratis over gezonde en evenwichtige voeding en gaat ook in op concrete winkelvragen. Bijvoorbeeld: ‘Ik eet glutenvrij, wat mag ik dan wel nog eten?’ of ‘Hoe kan ik mijn kinderen een gezonde schoollunch meegeven?’.

Concreet zal de coaching elke zaterdag plaatsvinden tijdens de openingsuren in een van de volgende 24 Hypermarkten Carrefour: Brugge B-Park, Burcht, Drogenbos, Evere,  Korbeek-Lo, Kraainem, Kuringen, Oostakker, Schoten, Sint-Denijs-Westrem, Tienen, Turnhout,  Zemst, Ans, Oudergem, Sint-Agatha-Berchem, Bierges, Bomerée, Herstal, Jambes, Marche en Famenne, Mons, Waterloo en Wépion. Elk weekend zullen 6 winkels het bezoek krijgen van een diëtist. Een individuele sessie duurt ongeveer twintig minuten en er worden per winkel 2 diëtisten voorzien. Belangrijk detail: klanten moeten zich wel eerst online registreren vooraleer ze beroep kunnen doen op een diëtist.

“In 2014 was 18,6% van de totale bevolking obees en we zien dit stijgen. Het probleem start ook alsmaar vroeger: 20% van de Belgische jongeren tussen 12 en 18 jaar heeft overgewicht en 7% van hen is obees. Een gezonde levensstijl kan veel chronische ziektes vermijden, daarom is het belangrijk dat consumenten goed geïnformeerd hun menu kunnen samenstellen”, zegt Lynn Pellens, expert gezondheidspromotie van Partena Ziekenfonds. “Via deze actie willen voedingsadvies ook veel concreter maken. Zo kan je meteen de juiste dingen aankopen en aan de slag gaan.”

Focus op lokale en seizoensgebonden groenten en fruit

Tijdens de actie is er bijzondere aandacht voor groenten en fruit én voor lokale en duurzame voedingskeuzes. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) promoot immers 5 stukken fruit en groenten per dag, en ook in de voedingsdriehoek staan groenten centraal. Deze producten zijn dan ook onontbeerlijk in het winkelmandje van de consument, klinkt het bij de bedrijven.

Naast het promoten van meer groenten en fruit, willen Carrefour en Partena Ziekenfonds via deze actie de consumenten ook bewust maken van het belang van een duurzame keuze door te kiezen voor lokaal geteeld seizoensfruit en –groenten. In dat kader zet Carrefour zich via Actie 4 van haar platform Act of Food in om producten van Belgische oorsprong te bevoordelen. De retailer geeft voorrang aan Belgische producenten om de lokale economie te ondersteunen, de milieu-impact te verminderen en kwaliteitsproducten te garanderen.