Carrefour laat klanten voortaan zelf producten scannen met hun smartphone dankzij de Smartscan, een nieuwe functie in de Carrefour-app.  Op die manier wil de keten zijn klanten niet alleen meer gebruiksgemak bieden, maar ook beter hun veiligheid garanderen in deze coronatijden.

Hoewel Carrefour het nieuws van zijn nieuwe Smartscan-functie al midden maart in primeur aankondigde tijdens een rondetafelgesprek van het digitale consultancybedrijf Ariad, mogen we het nu ook officieel naar buiten brengen. De supermarktketen pakt uit met een nieuwe functie op zijn Carrefour-app: Smartscan.  Het principe is simpel. Dankzij de Smartscan-functie van de Carrefour-app kunnen klanten voortaan producten scannen met hun smartphone in plaats van met de handmatige scanners en vervolgens direct naar de kassa gaan om te betalen. Eenmaal aan de kassa klikt de klant op ’betalen’ in de Smartscan-interface en ontvangt hij een streepjescode, die hij kan scannen bij de sel-checkout kassa of kan laten scannen door een medewerker aan een klassieke kassa. Het enige wat ij dan nog hoeft te doen is afrekenen.

Smartscan, Carrefour

De Smartscan-functie is vanaf deze week beschikbaar in alle Carrefour Hypermarkten en vanaf volgende week in geïntegreerde Carrefour Markets die met het handmatige scannersysteem werken. Bovendien wordt de barcodelezer ondersteund door Google Lens-technologie, waardoor deze doeltreffender en krachtiger wordt.

Hoewel de Smartscan-functie al voor de uitbraak van de coronacrisis op de planning stond, komt de implementatie ervan nu wel goed uit. De nieuwe functie laat klanten en medewerkers immers toe om de nodige afstand te houden en fysiek contact te vermijden. Bovendien biedt het klanten ook meer gebruiksgemak boodschappen doen nu effiënter zal verlopen. "Na een testfase van 5 maanden is de Smartscan-functie eindelijk beschikbaar voor het grote publiek. Al is de implementatie werd versneld door het coronavirus. Onze digitale afdeling heeft heel zijn actieplan herschikt om in te spelen op deze uitzonderlijke situatie en om zo een dienst aan te bieden die de veiligheid van onze klanten versterkt", vertelt Ariane Goossens, woordvoerder bij Carrefour België, aan Gondola.

Ter herinnering, in de Carrefour-app vinden klanten ook nog andere functies. Zo kunnen ze bijvoorbeeld de dichtstbijzijnde winkel zoeken, de stand van hun Bonuspunten volgen, hun aankoopgeschiedenis bekijken, de digitale Carrefour-folders raadplegen of Bonuspunten-promoties van de kassatickets en de Bonuscheques beheren.