Carrefour heeft samen met het digitale mediabedrijf Brut de joint venture ‘Brut Shop’ opgericht, waarvan de supermarktketen een belang van 40% in handen heeft. Brut Shop zal live shopping produceren en commercialiseren voor merken en retailers.

Brut Shop, de joint venture die door Carrefour en Brut, gespecialiseerd in de productie van videofilmpjes op sociale media, in het leven werd geroepen, "zal gebruikers in staat stellen online aankopen te doen door deel te nemen aan video-evenementen die live worden gestreamd op sociale media”, aldus de Franse pers. De samenwerking tussen de twee bedrijven komt niet geheel onverwacht: live shopping wordt namelijk steeds belangrijker in onze consumptiemaatschappij. Bovendien zijn sociale media uitgegroeid tot volwaardige verkoopkanalen. Brut heeft een publiek van 14 miljoen gebruikers per dag en beweert zelfs 100% van de 18-34-jarigen te bereiken. Dit is een kans voor Carrefour om zijn onlineverkoop te boosten, maar ook om zijn serviceaanbod uit te breiden voor de merken die het verkoopt.

"Onze live shopping-sessies trekken tot 42.000 klanten, met conversiepercentages tot 50%"

Carrefour neemt een aandeel van 40% in deze joint venture, de rest is in handen van Brut. Dat Carrefour hierin investeert, komt omdat de supermarktketen naar eigen zeggen een voortrekkersrol speelt op het gebied van live shopping. Zo hield het vorig jaar 50 sessies in sectoren zoals speelgoed, koken, elektro, reizen en het EK Voetbal. Daarbij stelde de retailer vast dat er bij het publiek een grote vraag was naar dit nieuwe concept en dat het hen hielp om anders te kopen. De live shopping-trend, die in China is ontstaan, groeit snel en komt ook bij ons van de grond, onder meer gedreven door de periode van lockdowns. "We hadden onze ambitie al aangekondigd om onze e-commerce omzet tegen 2026 te verdrievoudigen, en dat vertaalt zich in investeringen in het digitale. We willen aanwezig zijn waar onze klanten dat vragen." De alliantie met Brut is niet het enige partnerschap dat Carrefour op dit gebied is aangegaan. Zo werkt het ook samen met Webmedia en Bari Jay.

De resultaten van deze eerste live shopping-testen van Carrefour zijn nu al meer dan bevredigend: "Onze live shopping-sessies trekken tot 42.000 klanten, met conversiepercentages tot 50%. En na de live-sessie is er altijd de mogelijkheid om de inhoud opnieuw te bekijken.” Let wel: het feit dat Carrefour aandeelhouder is van dit platform betekent niet dat het zijn naam draagt. Bovendien kan het platform evengoed live shopping-activiteiten van concurrerende merken hosten.