Carole Boelen
Na Frankrijk heeft Carrefour nu ook zijn allereerste Carrefour Bio-winkel in ons land geopend. Op een oppervlakte van 200m2 verrast Carrefour met een ruim arsenaal aan biologische, lokale en duurzame producten. Gondola bracht een bezoekje aan de nieuwe biowinkel.
Het is zover: de eerste Carrefour Bio-winkel heeft eindelijk zijn deuren geopend. De biowinkel die zich uitstrekt over een oppervlakte van 200m2 is gelegen in de Georges Henrilaan 203 in Sint-Lambrechts-Woluwe, vlak naast een Blokker en niet ver van een Proxy Delhaize en het Meudonplein. Een levendige wijk sinds de vernieuwing van de stad en de transformatie van de nabijgelegen begraafplaats tot een stadspark.
In de nieuwe winkel wordt gefocust op 100% biologische producten. Klanten vinden er een volledig gamma aan bioproducten die al hun dagelijkse behoeften invullen, van groenten en fruit over zuivel, vleeswaren, droge voeding en alcoholische dranken tot brood en snacks. Aan alles werd gedacht. In totaal zijn er maar liefst 3.000 biologische referenties, waarbij de focus vooral ligt op Belgische, lokale en seizoensgebonden producten. Zo vinden we in het assortiment onder meer het Belgische merk Bonjour Maurice dat focust op zero-waste en textielresten van hun eigen kledinglijn hergebruiken om er kleding, servetten, zakdoeken, tasjes, schorten… mee te maken. In totaal zijn er zo’n 100 referenties van lokale bioproducten verkrijgbaar in de winkel.
Naast lokale producten, is ook duurzaamheid een rode draad in het Carrefour Bio-verhaal. Tegen 2025 wil de retailer namelijk dat al zijn Carrefour-producten bestaan uit 100% recycleerbare verpakkingen. Daarom vinden we in Carrefour Bio heel wat producten die in bulk verkochten worden. “Dat is niet alleen het geval bij groenten en fruit, maar ook deegwaren, noten, ontbijtgranen enzovoort worden los verkocht”, verduidelijkt Geoffroy Gersdorff, secretaris-generaal van Carrefour België, aan Gondola. “Klanten kunnen zelf hun eigen potjes of zakjes meenemen of kunnen gebruikmaken van onze papieren zakjes of glazen bokalen.” Daarnaast werden ook de productverpakkingen aangepakt. Het Carrefour Bio-vlees is bijvoorbeeld verpakt in 100% recycleerbaar karton. En dat is niet alles, om afval zoveel mogelijk te beperken koos de retailer ook voor ‘natural branding’. Een etiket is voortaan overbodig aangezien het gelaserd wordt op de groenten en fruit.
“Carrefour heeft als doel om uit te groeien tot de leider op het vlak van voedingstransitie en klanten te begeleiden in een gezondere, duurzame en verantwoorde consumptie. We willen het beste toegankelijk maken voor iedereen. Specifiek voor bio betekent dit dat we biologische producten niet alleen overal toegankelijk willen maken door het aan te bieden op zoveel mogelijk plekken, zoals in biocorners of shop-in-shops in Carrefour Markets, Carrefour Express of Carrefour hypermarkten, maar ook door het toegankelijk te maken voor iedereen. Dat doen we door de goedkoopste te zijn in bio op de Belgische markt met ons merk Carrefour Bio en een zo groot mogelijk gamma aan te bieden”, vertelt Geoffroy Gersdorff.
Een gamma dat de topman van Carrefour ons maar al te graag zelf wou laten ontdekken.
Geleid bezoek
Bij het binnenkomen worden klanten verwelkomd door een ruim aanbod aan verse biologische groenten en fruit. Van ananas tot watermeloen, banaan, perziken en zelfs aloë vera. Er is voor ieder wat wils. Alle producten zijn in bulk verkrijgbaar en klanten worden aangespoord om zelf hun eigen verpakkingen mee te nemen. Al kunnen ze ook kiezen voor papieren of herbruikbare stoffen zakken en glazen bokalen die ter plaatse worden aangeboden.
Verder lezen? Gratis met een Gondola-account!
Waarom een Gondola-account aanmaken?
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
- Toegang tot alle Gondola-nieuws
- Lees 3 gratis Plus-artikels per maand
- Krijg de exclusieve nieuwsbrief
- De mogelijkheid om u in te schrijven voor opleidingen van Gondola Academy en events van Gondola Society