Carrefour wil dit jaar in ons land 30 nieuwe winkels openen. Het gaat om winkels van verschillende formules, waaronder Carrefour Bio en Carrefour City.

 Secretaris-generaal Geoffroy Gersdorff kondigde het nieuws aan bij de officiële voorstelling van de eerste Carrefour City-winkel, die opende in de Brusselse voetgangerszone. Met de opening van dertig nieuwe winkels houdt Carrefour vast aan de strategie zoals die uitgetekend werd in het transformatieplan. Per locatie zal worden beslist of het een Market, een Express of een City wordt.

Volgens Gersdorff werpt het transformatieplan zijn vruchten af: de omzet in food neemt toe, net als de klanttevredenheid. Door de noodgedwongen sluiting van vijf hypermarkten zag de supermarktketen omzet verloren gaan, maar tegelijk maakt het zich serk dat Carrefour Market en Carrefour Express groeien.

De stadswinkel op de Anspachlaan in Brussel pakt uit met een groot bio-assortiment, dat zowat een vijfde van het totale assortiment beslaat. Daarnaast zijn er ook veel lokale producten en krijgt het milieu veel aandacht. Plastic zakjes zijn er niet te vinden, veel producten worden in bulk aangeboden. De winkel ging al op 18 december open en de eerste resultaten zijn volgens Geoffroy Gersdorff ‘zeer positief’.Er is ook een restauratieruimte. Opvallend is de grote aanwezigheid van het eigen merk: 60 procent van het assortiment is van het Carrefour-merk. In andere winkels van de Franse keten is dat 25 à 30 procent.