Carrefour heeft zijn resultaten voor het eerste trimester van het jaar gepubliceerd. Het levert een vrij goed rapport op, behalve voor België, waar het omzetcijfer met 7% daalt in vergelijking met vorig jaar.

Carrefour laat een omzetcijfer van 20,24 miljard euro zien voor het eerste trimester van 2022, een stijging van 3,4% op vergelijkbare basis. Maar dat bevredigende resultaat verhult de verschillen die er per land zijn. In Frankrijk is het resultaat stabiel gebleven (+0,0%). De daling bij de hypermarkten (-1,1%) en supermarkten (-2,9%) wordt gecompenseerd door de groei bij de andere formules (+9,4%). Die stabiliteit is positief, gezien de twee eerste kwartalen die de voorbije jaren beïnvloed werden door Covid: +4,3% in 2020, +3,5% in 2021. Carrefour wijst erop dat het op zijn thuismarkt beter presteert dan de concurrentie en marktaandeel wint. Daarbij komt dat de e-commerceverkoop van de groep een recordniveau bereikte in het eerste trimester, met een groei van 10% tegenover het eerste trimester van 2021.

Brutale terugval in België

De echte groeimotor in het eerste trimester is Latijns-Amerika, waar Carrefour een stijging in de verkoop ziet van 16,6%. Ook in andere Europese landen is er reden tot tevredenheid, met name in Spanje (+3,4%), Polen (+5,5%), Roemenië (+1,6%) en Italië (+0,5%). Er is één grote uitzondering: het omzetcijfer van Carrefour België is in het eerste trimester (op vergelijkbare basis) gedaald met 7%. De groep verwijst daarbij naar de stevige groei die het Belgische filiaal in de voorbije twee jaren kende tijdens het eerste kwartaal (+6,2% in 2020, +2,9% in 2021) en naar de zeer concurrentiële markt in België. Het commentaar laat vermoeden dat Carrefour ondanks alles verrast en bezorgd is over de slechte prestatie in België. Staat Carrefour daarmee alleen? Niet echt. De laatste tendenzen op de FMCG-markt in België zijn een waardedaling van -4,5%, bij een gemiddelde prijsverhoging van 2%. Het zijn dus wel degelijk de volumes die gemiddeld met 6,5% dalen op verschillende niveaus, volgens de supermarktketens. De shock die te wijten is aan de ongerustheid van de Belgische huishoudens over hun koopkracht is zich duidelijk aan het concretiseren, op een manier die brutaler is dan die van het effect van Covid en de sluiting van de horeca op de winkelkar en op de keuze voor meer kwaliteitsproducten? Passen de Belgische consumenten hun uitgaven aan, kopen ze meer private label en meer bij discounters? De redactie van Gondola is het heel gericht aan het onderzoeken en weet nu al dat de geluiden die van de markt komen niet geruststellend zijn. De tegenvallende prestatie van Carrefour is in elk geval spectaculair. 

De inflatie tegengaan

De inflatie van de consumptieprijzen is in alle landen versneld tijdens het eerste trimester en Carrefour wil daarvoor een oplossing bieden door te steunen op de eigen huismerken, zoals Simpl’, promoties en kostenreducties: de groep wil 900 miljoen euro meer besparen in 2022, in het kader van haar doelstelling om tegen 2023 bijna 3 miljard euro te besparen. De groep blijft alert voor risico’s op tekorten, zelfs zijn er geen significante problemen geweest in de loop van het eerste trimester.