De Belgische winkels van Carrefour zijn de jongste maanden opnieuw gegroeid. “De ingrepen van het management leveren op”, zegt de groep. Op jaarbasis is er wel nog altijd achteruitgang.

Hoopgevend nieuws voor Carrefour België: met een vergelijkbare omzetstijging van 5,2% in het derde kwartaal kent het voor het eerst sinds lang opnieuw groei. In het eerste kwartaal keek het aan tegen een daling van 7%, in het weede was dat 4,8%. De supermarktgroep schrijft de verbetering toe aan de ingrepen die het deed. “In een uiterst concurrerende markt, gekenmerkt door een moeilijke economische situatie en een hoge inflatie, werpen de eerste maatregelen van het nieuwe managementteam dat in juli aantrad, hun vruchten af. Operationele indicatoren, zoals trends in marktaandeel, tonen tekenen van verbetering”, klinkt het in een persbericht. Carrefour kende moeilijke jaren in ons land en stelde Geoffroy Gersdorff aan om het schip recht te trekken. De retailer kampte niet alleen met dalende cijfers, maar ook met logistieke problemen en zag zijn franchisepartner Mestdagh overstappen naar Intermarché. Gersdorff gaf eerder al aan dat er tekenen waren dat het tij aan het keren was voor de Carrefour België, wat nu officieel in cijfers bevestigd wordt. De komende maanden moet blijken of Carrefour op jaarbasis groei kan neerzetten.

Op groepsniveau kwam Carrefour met beter dan verwachte resultaten: de omzet groeide met liefst 19% naar 23,5 miljard euro. Op de Franse thuismarkt bedroeg de vergelijkbare groei 6,6%. De retailer wint er marktaandeel en ziet een sterke verkoop van zijn huismerken, die nu 33% van de omzet vertegenwoordigen. Het budgetmerk Simpl werd uitgebreid naar meer dan duizend referenties. De hypermarkten tonen dankzij hun scherpe prijsimago beterschap. Ook in de rest van Europa doet de groep het goed, met uitschieters als Italië (+7,1% vergelijkbare groei, het vijfde opeenvolgende kwartaal van groei) en Spanje (+8,7%), twee landen waar het marktaandeel groeit. “In een omgeving die gekenmerkt wordt door talrijke onzekerheden en de inflatie die in Europa om zich heen grijpt, bewijst Carrefour zijn aanpassingsvermogen en de robuustheid van zijn model”, zegt topman Alexandre Bompard, die op 8 november een nieuw strategisch plan presenteert.