Carrefour maakte zopas de resultaten van zijn vierde kwartaal bekend. De groep behaalde zijn beste prestatie in 20 jaar met een omzetgroei van +7,8% op vergelijkbare basis, goed voor 78,6 miljard euro. 

Deze ‘goede gezondheid’ van de groep is grotendeels te wijten aan de coronacrisis en de hygiënemaatregelen (hamstergedrag, sluiting van de horeca, enzovoort) die zich overal ter wereld lieten voelen. Bij een nauwkeurige analyse van de cijfers valt op dat België op Europees niveau de beste leerling is van de klas op vlak van bruto inkomsten. Voor heel 2020 behaalde België een omzet van 4,5 miljard, wat neerkomt op een groei van 8,3% op vergelijkbare basis. Een van de verklaringen is waarschijnlijk te vinden in de structuur van de Belgische markt: hypermarktformules, die in sommige landen onder de crisis te lijden hadden (sommige lagen te ver van woonwijken), hebben beter gepresteerd in België. Spanje volgt op de tweede plaats op Europees niveau met een omzet van 10 miljard euro in 2020, ofwel een groei van 7,1%.

Frankrijk houdt stand en Brazilië zet record neer

In zijn thuisland Frankrijk, waar de groep een omzet van 38 miljard euro (+3,6%) boekte, groeiden alle segmenten: hypermarkten (+1,0%), supermarkten (+6,8%) en buurtwinkels (+8,3%). Brazilië presteert het best op groepsniveau, met een recordgroei van +18,2%, aangedreven door zowel Carrefour Retail (+19,6%) als Atacadão (+17,6%). Carrefour heeft daarnaast de kosten die gelinkt zijn aan de gezondheidscrisis opgenomen in de recurrente bedrijfsopbrengsten van 2020, of het nu ging om kosten voor de logistiek of de distributie van producten in winkels of bij klanten thuis. De kosten met betrekking tot de bescherming van de gezondheid van werknemers, klanten en dienstverleners waren hier ook bij inbegrepen.