Carrefour maakte zopas de resultaten van zijn vierde kwartaal bekend. De groep behaalde zijn beste prestatie in 20 jaar met een omzetgroei van +7,8% op vergelijkbare basis, goed voor 78,6 miljard euro. 

Deze ‘goede gezondheid’ van de groep is grotendeels te wijten aan de coronacrisis en de hygiënemaatregelen (hamstergedrag, sluiting van de horeca, enzovoort) die zich overal ter wereld lieten voelen. Bij een nauwkeurige analyse van de cijfers valt op dat België op Europees niveau de beste leerling is van de klas op vlak van bruto inkomsten. Voor heel 2020 behaalde België een omzet van 4,5 miljard, wat neerkomt op een groei van 8,3% op vergelijkbare basis. Een van de verklaringen is waarschijnlijk te vinden in de structuur van de Belgische markt: hypermarktformules, die in sommige landen onder de crisis te lijden hadden (sommige lagen te ver van woonwijken), hebben beter gepresteerd in België. Spanje volgt op de tweede plaats op Europees niveau met een omzet van 10 miljard euro in 2020, ofwel een groei van 7,1%.

Frankrijk houdt stand en Brazilië zet record neer

In zijn thuisland Frankrijk, waar de groep een omzet van 38 miljard euro (+3,6%) boekte, groeiden alle segmenten: hypermarkten (+1,0%), supermarkten (+6,8%) en buurtwinkels (+8,3%). Brazilië presteert het best op groepsniveau, met een recordgroei van +18,2%, aangedreven door zowel Carrefour Retail (+19,6%) als Atacadão (+17,6%). Carrefour heeft daarnaast de kosten die gelinkt zijn aan de gezondheidscrisis opgenomen in de recurrente bedrijfsopbrengsten van 2020, of het nu ging om kosten voor de logistiek of de distributie van producten in winkels of bij klanten thuis. De kosten met betrekking tot de bescherming van de gezondheid van werknemers, klanten en dienstverleners waren hier ook bij inbegrepen. 

Carrefour kwartaalcijfers

"Het Carrefour 2022-plan heeft zijn vruchten afgeworpen, met goede resultaten in 2020"

Volgens Alexandre Bompard, CEO van Carrefour, bewijst 2020 dat het Carrefour 2022-plan zijn vruchten heeft afgeworpen. Een plan dat als doel heeft om een nieuwe filosofie te ontwikkelen op het gebied van groei, productaanbod en duurzaam engagement. "2020 is voor Carrefour een jaar vol engagement geweest", zei de CEO in een persbericht. "In een crisis die de bestaande veranderingen versnelt, heeft onze groep een mijlpaal bereikt. Drie jaar geleden betekende het Carrefour 2022-plan een eerste doorbraak voor onze groep. Drie jaar waarin onze transformatie vlekkeloos werd doorgevoerd, hebben een groeimodel opgeleverd dat is gebaseerd op klanttevredenheid en nieuwe consumententrends. Vandaag verzekert dit model de permanente dynamiek van onze verkoop en de rentabiliteit van onze groep, en stelt het ons in staat een aanzienlijke financieringscapaciteit vrij te maken om onze ontwikkeling voort te zetten. Onze resultaten voor 2020 zijn daar het bewijs van. Wij hebben vertrouwen in de toekomst en vertalen dit vertrouwen in nieuwe operationele en financiële verbintenissen."