iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Na drie maanden blijft de transgender-controverse rond Bud Light in de Verenigde Staten AB InBev achtervolgen. Volgens analisten van Citi kan het fiasco het bedrijf 1,6 miljard dollar aan operationele winst kosten.
"Het Bud Light fiasco zal AB InBev op jaarbasis 1,6 miljard dollar aan bedrijfswinst kosten", zei Simon Hales, een analist bij Citi, vorige week, zoals gemeld door de website L'Echo. Van dit bedrag zal naar verwachting 1,3 miljard verloren gaan in 2023, hoewel de prestaties van opkomende valuta de effecten van deze affaire op de resultaten van 's werelds nummer 1 brouwerijgroep gedeeltelijk zouden kunnen verzachten. Het begon allemaal op 1 april met een eenvoudige video op Instagram waarin transgender influencer Dylan Mulvaney Bud Light promootte. Daarin vierde ze de eerste verjaardag van haar transitie en feliciteerde ze zichzelf met het feit dat Bud Light haar ter gelegenheid daarvan een blikje bier met haar beeltenis had gestuurd. Het was een marketinginitiatief dat al snel uitdraaide op een waar bedrijfsongeval voor AB InBev, dat aan de andere kant van de Atlantische Oceaan tot heel wat controverse leidde en talrijke oproepen tot een boycot vanuit conservatieve kringen.
De omvang van het verzet was zelfs zo groot dat Bud Light zijn status als best verkopend bier in de VS verloor, een titel die het jarenlang had behouden. "Bud Light zal nooit volledig herstellen van deze klap. En ik ben niet de enige die dat denkt", zegt Bump Williams, CEO van Bump Williams Consulting, een adviesbureau gespecialiseerd in alcoholische dranken. "De verkoop van Bud Light zou zich natuurlijk gedeeltelijk kunnen herstellen. Maar dan nog, tegen het einde van het jaar zal Bud Light niet langer de marktleider zijn," voegde de specialist eraan toe, wiens opmerkingen werden gemeld door Belga. "Ik ben nog steeds verbaasd over hoe de dingen zo uit de hand zijn gelopen. Niet te vergeten dat Anheuser-Busch, de Amerikaanse dochteronderneming van AB InBev, ook te kampen heeft met andere moeilijkheden die eigen zijn aan de markt aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, en in het bijzonder met enigszins gecompliceerde relaties met onafhankelijke bierhandelaren, de essentiële tussenpersonen voor de verkoop in winkels en bars in de VS.
In een poging om de schade te beperken, lanceerde Anheuser-Busch vorige maand wat ongetwijfeld de duurste reclamecampagne in haar geschiedenis zal worden. Onder de slogan "Easy to Drink, Easy to Enjoy" wil de brouwer Bud Light (her)positioneren als een bier voor iedereen. Er zijn ook tal van promotiecampagnes gepland in winkels en horeca. Zal het genoeg zijn? AB InBev zal zijn resultaten voor het tweede kwartaal van het jaar op 3 augustus bekendmaken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?