Op zes jaar tijd is de kleine foodstart-up van Sylvain Bologne uitgegroeid tot een speler waar rekening mee moet gehouden worden in de sausafdeling. De Brusselaar brengt zeven producten, waaronder ketchup, Dallas en zelfs een paarse saus, de kleur van voetbalclub Anderlecht. Tijd voor een gesprek met deze serial entrepreneur, die discretie hoog in het vaandel draagt.

Voor wie nog nooit een voet heeft gezet in de hoofdzetel van Brussels Ketjep, een bureau met de look van een metrostation in het Brusselse Oudergem, is Sylvain Bologne waarschijnlijk een nobele onbekende. “De sterren van Brussels Ketjep zijn de sauzen zelf. Ik hoef echt geen conferenties te gaan afdweilen om mijn parcours als ondernemer toe te toelichten”, vertelt de bescheiden dertiger ons met de glimlach. Nochtans heeft deze urban citizen op sneakers genoeg om trots op te zijn. Op zes jaar tijd is het bijberoep van deze vroegere handelsvertegenwoordiger uit de FMCG uitgegroeid tot een firma die vijf medewerkers telt en elk jaar 15 tot 20% meer omzet draait. “Het Brussels Ketjep-avontuur is vertrokken van de vaststelling dat er geen lokale ketchup bestond, en dus geen kwalitatief alternatief voor Heinz. Zonder over een echt businessplan te beschikken, ben ik in 2013 gaan aankloppen bij Belgische sausproducenten om hen te overtuigen met mij samen te werken. Dat bleek verre van evident. Vandaag werk ik met twee producenten, een in Vlaanderen en een in Wallonië.”