Moeilijke tijden voor Brouwerij Haacht, bekend van bieren als Primus, Tongerlo, Super 8 en Charles Quint. De verkoop boert voor het tweede jaar op rij achteruit, het verlies verdubbelt bijna tot 8,2 miljoen euro.

De derde grootste brouwerij heeft er geen goed jaar op zitten, blijkt uit het jaarverslag dat moederbedrijf Co.Br.Ha publiceert. De omzet daalde in 2024 met 5,7 %, in België was er een daling van 6,8%. De EBITDA bedroeg 8,6 miljoen euro in 2024, tegenover 10,5 miljoen euro in 2023. Het verlies bedroeg in 2024 8,2 miljoen euro tegenover, een jaar eerder was dat nog 4,4 miljoen euro. “Er werden maatregelen genomen om de winstgevendheid te verbeteren, echter deze werden tenietgedaan door de impact van de volumedaling”, meldt het bedrijf. “Het globaal verkochte volume dranken (bier en frisdrank) daalt met -8,4% tegenover 2023. Deze volumedaling doet zich voor de helft voor op eigen merken, en voor de helft op de productie en verkopen van merken van derden.” 

Om het roer om te gooien, zet de groep nu alle zeilen bij. Eind november werden 20 personeelsleden van de brouwerij ontslagen. “Met een vernieuwde retail­aanpak werken we aan de verhoging van distributie en verkoop in het winkelkanaal.” De groep sloot eind 2024 ook een commercieel partnership met Brique House, een Franse craft beer -brouwer, met concertzaal AB in Brussel en met het Wintercircus in Gent. Om zijn Super 8 Flandrien te promoten, gaat de brouwer in zee met sportmarketeer en -organisator Golazo. Brouwerij Haacht wil ook “verrassende producten ontwikkelen die aansluiten bij nieuwe consumententrends”.