Luc Vermeersch, CEO van brouwerij De Leite, neemt concurrent Paljas over. Daarmee breidt het bedrijf haar aanbod in één klap uit met vijf extra bieren.

Brouwerij De Leite uit het West-Vlaamse Ruddervoorde beschikt over een assortiment van twaalf verschillende bieren waaronder Enfant Terripe, Femme Fatale en Cuvée Jeun’Homme. Met de overname van concurrent Paljas komen er nog eens vijf biersoorten bij. “Onze markt is sowieso erg concurrentieel”, aldus Luc Vermeersch, CEO van brouwerij De Leite. “Met corona en de horecasluiting werd het er niet gemakkelijker op, omdat we een belangrijke afzetmarkt verloren. Maar voor alle craft brewers geldt hetzelfde: we hebben de horeca nodig.” De coronacrisis had een negatieve invloed op de omzetcijfers van de brouwerij, maar de heropening van de horeca zorgt voor goede vooruitzichten in de brouwerijsector. Dat is ook Luc Vermeersch, voormalig directeur van een Coca-Cola-bottelarij, niet ontgaan. Ooit ontwierp hij met zijn bedrijf Helbig rekken voor Schoenen Torfs en was hij directeur van schuimrubbermaker Caligen. Nu is Luc Vermeersch bierbrouwer  en is hij de fiere eigenaar van Paljas. Momenteel beschikt brouwerij De Leite over een productiecapaciteit van 3.500 hectoliter, goed om zo’n 4.500 flesjes per uur te vullen.

Voorlopig staat het voortbestaan van Paljas centraal en wil brouwerij De Leite niet al te veel aanpassingen doen. Zo blijft onder andere de website van Paljas gewoon bestaan. Als dat vlot verloopt en de coronacrisis achter de rug is, dan ligt de weg naar het buitenland open. “Om te beginnen zien we ook mogelijkheden in de retailsector, waar Paljas al goed aanwezig is, maar onze bieren minder vertegenwoordigd zijn”, benadrukt Luc Vermeersch. “Daarnaast hebben de Paljas-bieren voet aan de grond in Frankrijk. Daar en in de andere buurlanden willen we ook de bieren van De Leite breder verspreiden.”