Bijna 60% van de Belgische consumenten die Nutri-Score kent, wil het voedingslabel verplicht maken, blijkt uit een enquête van Test-Aankoop.

Iets meer dan een jaar na de introductie van de Nutri-Score in België organiseerde Test-Aankoop over het voedingslabel. 91% van de consumenten kennen het label, 74% kennen de betekenis ervan. Bij consumenten tussen 25 en 44 jaar loopt dat op tot 82%. Bij degenen die het label kennen, is bijna 60% voorstander van een verplichte Nutri-Score. "De consumenten lijken te hebben begrepen dat alleen door het op alle producten aan te brengen, het echt zijn effectiviteit zal bewijzen", zegt de consumentenorganisatie in een persbericht.

De enquête toont verder dat 54% van de deelnemers die de Nutri-Socre al op een product hebben zien staan, er vertrouwen in hebben Wat betekent dat nog altijd 46% er niet van overtuigd zijn of het niet vertrouwen. "Dat wantrouwen kan verklaard worden door een gebrek aan kennis: weinig mensen weten dat je de Nutri-Score niet kan gebruiken om producten uit verschillende categorieën met elkaar te vergelijken, maar wel om producten binnen eenzelfde categorie. Tegelijk wordt er valse argumenten gebruikt door de voedingsproducenten om de Nutri-Score niet te moeten invoeren. Zo blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Gent dat veel consumenten geloven dat dit label door de voedingsindustrie is ontwikkeld, terwijl het door Engelse en Franse wetenschappers, zonder enige band met de industrie, werd ontwikkeld en sindsdien al vele malen werd gevalideerd."

Samen met onder meer Danone, Nestlé, Delhaize en Carrefour vraagt Test-Aankoop dat Nutri-Score een verplicht voedingslabel wordt in Europa. De organisatie vraagt ook de minister De Block een nieuwe informatie- en sensibliseringscampagne te starten.