Emy Elleboog
Jumbo blijft zijn voetafdruk in ons land vergroten. Dat dankt de supermarktenketen aan lokale, enthousiaste ondernemers die de sterktes van het enseigne omzetten in dynamische, klantgerichte winkels. Zoals Justin Van Robaeys en Siska Abeele van Jumbo Veurne en nu ook Zedelgem.
In het DNA van Jumbo staat ‘samen’ in gouden letters gegrift. Jumbo staat graag op goede voet met zelfstandige ondernemers en ondernemers versterken het imago van Jumbo door de befaamde ‘7 Zekerheden’ volop toe te passen. “De keuze voor Jumbo als partner was weloverwogen”, zegt Justin Van Robaeys. Hij en Siska Abeele openden in november 2022 Jumbo Veurne. Justin werkte eerder in de retail en kijkt vooral naar de operationele aspecten. Siska heeft financiële ervaring en is verantwoordelijk voor alle papierwerk en voor het personeelsbeleid. “We hebben met verschillende ketens gepraat en hadden bij Jumbo het beste gevoel. Jumbo is een familiebedrijf en dat merk je. Er is een plattere structuur dan elders, ik kreeg er bijvoorbeeld meteen het rechtstreekse mobiele nummer van de topman voor België. En we waren helemaal overtuigd toen we enkele Jumbo-winkels bezochten.”
Wat Justin en Siska dan aantrok in die winkels? “Het mooie assortiment en de leuke inrichting. Dat werd bevestigd toen we voor de opening van ‘onze’ Jumbo in Veurne een opleiding kregen en in andere winkels terechtkwamen. Ook onze medewerkers liepen eerst een tijdje mee in andere winkels.”
Opleiding en ondersteuning
De opleiding bij Jumbo start met een checklist van wat je als winkeluitbater best kent en kunt. “Die lijst is sec, vervolgens kan je er zelf diepgang aan geven”, zegt Justin. “Je wordt gekoppeld aan een bestaande winkel, waar je veel input en feedback krijgt. Soms vroegen we om ook andere winkels te bezoeken, om te kijken hoe een bepaalde uitdaging elders wordt aangepakt. En daarnaast zijn er de mensen bij Jumbo zelf aan wie je vragen kan stellen, of bij wie je ideeën kan aftoetsen.”
We hebben met verschillende ketens gepraat en hadden bij Jumbo het beste gevoel.
Plaats voor dialoog
Jumbo groeide uit tot een groot en professioneel bedrijf. Dat houdt in dat franchisenemers regels en afspraken moeten respecteren. “Toch is er plaats voor dialoog”, zegt Justin. “Als iets minder goed loopt, kan je daarover praten en worden dingen aangepast. Franchisenemers zitten in werkgroepen met het Belgische team van Jumbo en daar bespreken we acties die we vervolgens uitwerken. Jumbo staat open voor onze input, zowel gekke ideeën als oplossingen voor praktische uitdagingen. Eerlijk: na drie jaar zie ik dat ideeën en suggesties ook écht worden overgenomen.”
Altijd beter
Het leven van een franchisenemer kent hoogtes en laagtes. In de nood kent men zijn vrienden. Wat is op mindere momenten de meerwaarde van Jumbo? De korte lijnen in het bedrijf tonen hun nut, naast de wil van het Jumbo-team om het altijd beter te doen, vindt Justin. “Een black-out van een server was de aanleiding om de organisatie aan te passen om sneller vat te krijgen op een dergelijke gebeurtenis. En toen we in Jumbo Veurne een stroompanne hadden en niet tijdig bestellingen konden doorgeven voor de volgende dag, greep het ondersteuningsteam van Jumbo in zodat we ondanks gemiste bestelmomenten toch producten geleverd kregen.”
Bij de vaste regels en afspraken horen verplichte samenwerkingen met partners, zoals voor verzekeringen. “Maar ook hier blijkt dat ze hun werk goed hebben gedaan. Bij een technisch probleem bleek de dekking breder dan we hadden gedacht. Ook op dat terrein probeert Jumbo altijd beter te doen”, klinkt het.
Emy Elleboog
Tweede winkel
In november 2024 namen Justin en Siska Jumbo Zedelgem over. “We zijn van Brugge, die kans wilden we niet laten liggen”, zegt Justin. “Twee winkels vergt meer organisatie en structuur, met agenda’s en to-dolijsten. Vroeger waren we gewoon in de winkel, nu splitsen we onze tijd op. Maar dat lukt en als Siska in Zedelgem is ben ik in Veurne en omgekeerd, meestal toch. Ook voor de medewerkers werkt dat goed.”
De overname van Zedelgem gebeurde zonder verschuiving van medewerkers. “Daarvoor is de afstand net iets te groot”, zegt Justin. “We zagen wel dat sommige mensen die wat meer op de achtergrond werkten, actiever werden, wat interne promoties kan teweegbrengen. En in Zedelgem, waar tot de overname een eigen winkel van Jumbo was, bestond iets meer structuur dan in Veurne. Dat is op zich niet slecht en zelfs praktisch als je daar zelf niet de hele tijd bent. En de assistent-bedrijfsleider is daar een trapje opgeklommen en werd er manager. In het begin was er wat angst voor verandering, maar al snel kwam er rust in het team. Dit is de basis voor verdere groei”
Lokale verankering
Jumbo zet sterk in op lokale verankering. Hoe pakken Justin en Siska dat aan? “We werken samen met verenigingen en organiseren acties om hen te steunen”, zegt Justin. Daarnaast zit die verankering ook in het assortiment, onder twee vormen. “We bieden lokale producten aan, zoals koffie, paté en bier. Daarnaast moet je inspelen op wat klanten vragen. Ook al is het maar één klant. Want voor elke klant die dat vraagt zijn er misschien 10 klanten die dat product willen kopen. Je moet dat dus altijd proberen. In Veurne bieden we nu permanent suikervrije chocolade aan. En de eerste dagen boden we daar geen picon aan, dat hebben we snel rechtgezet. Want een winkel zonder picon zo dicht bij de Franse grens, dat gaat niet, hè (lacht). Dat is de manier waarop we, samen met Jumbo, willen groeien. Jumbo voert een goed marketingbeleid en dat zal nog intenser worden als er winkels bijkomen. We kunnen nog werken aan naambekendheid. Dat doen we ook: als winkel kan je zelf initiatief nemen en Jumbo ondersteunt dat. Hoe maak je van een klant een fan? Daar zijn we dagelijks mee bezig, door te luisteren naar de klanten”, besluit hij.
Gondola
Gondola
Gondola
Gondola
Gondola
Gondola
Gondola
Gondola
Gondola
Gondola
Gondola
Gondola
Gondola
Gondola
Gondola
Gondola
Gondola
Gondola
Gondola
Gondola
Gondola
Gondola
Gondola