Ben & Jerry’s en Tony’s Chocolonely, twee bedrijven met een duidelijke maatschappelijke missie, slaan de handen in elkaar. Het ijsmerk gaat zijn cacao voortaan inkopen via het platform van de Nederlandse chocoladefabrikant. Ze lanceren samen ook enkele nieuwe producten.

Dat Ben & Jerry’s en Tony’s Chocolonely nu gaan samenwerken, mag geen verrassing heten. Ze willen beide de wereld veranderen: de ene met ijs, de andere met chocolade. Net als Albert Heijn en Aldi sluit ook Ben & Jerry’s zich nu aan bij Tony’s Open Chain, het initiatief waarmee Tony’s Chocolonely andere chocolademakers helpt om hun keten duurzaam, transparant en eerlijk te maken. In de sector zijn er veel misstanden, met onder meer moderne slavernij en kinderarbeid. Nog dit jaar start Ben & Jerry’s met het gebruik van traceerbare cacao, ingekocht via Tony’s Open Chain. Het ijsmerk betaalde cacaoboeren al een Fairtrade premie, aangevuld met de prijs voor een leefbaar inkomen, maar zet met deze samenwerking een volgende stap. Het bedrijf weet voortaan precies van welke cacaocoöperaties de ingekochte cacaobonen vandaan komen en betaalt een extra premie om de boeren te ondersteunen. Voor Tony’s Chocolonely brengt het partnership niet alleen extra cacaovolumes maar ook een grotere internationale zichtbaarheid met zich mee. De twee bedrijven lanceren samen ook vier nieuwe producten onder de vlag ‘Love A-Fair’. Ben & Jerry’s introduceert begin oktober een nieuwe smaak met de populairste Tony’s Chocolonely-variant: melk karamel zeezout. Deze smaak is ook verkrijgbaar in een vegan uitvoering.Tony’s Chocolonely van zijn kant komt met twee nieuwe repen, geïnspireerd op twee beroemde Ben & Jerry’s smaken: de donkere melk brownie (geïnspireerd op het Chocolate Fudge Brownie ijs) en de wit strawberry cheesecake (geïnspireerd op het Strawberry Cheese ijs). Die repen zullen begin 2023 in de winkels verschijnen.