Aldi
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Aldi
Na enig succes vorig jaar zal Aldi opnieuw Belgische watermeloenen verkopen, ook Carrefour is deze zomer van de partij.
Afgelopen zomer bracht Aldi voor het eerst Belgische watermeloenen op de markt. “Na het succes in de winkels vorig jaar, zullen de Belgische watermeloenen dit jaar opnieuw verkrijgbaar zijn in de rekken van onze 258 Aldi-winkels in Vlaanderen vanaf eind juni”, klinkt het bij Alice Kibale, persverantwoordelijke van Aldi. “Dankzij de Belgische watermeloen bieden wij onze klanten deze meloenen aan tegen een betaalbare prijs. Bovendien dragen wij in dit geval als retailer bij aan een innovatief project dat lokale producenten helpt ondersteunen, wat dus perfect past in onze strategie.”
Net als bij de meloen is de watermeloenproductie het resultaat van een samenwerking tussen Aldi en Coöperatie Hoogstraten, via producent Tomeco. “Deze watermeloen is ongeveer half zo groot als de zuidelijke variant en weegt tussen de 700 en 1.500 gram”, legt Tom Verdonck, brand manager van Tomeco, uit. “Omdat we in 2022 een goede zomer hadden is de productie vruchtbaar geweest, en verdubbelen we de oppervlakte voor dit jaar met één hectare gewassen. Het idee is om een kleinere ecologische voetafdruk te hebben. Er is een bepaalde hoeveelheid energie nodig om de juiste kweektemperatuur in stand te houden, zodat de vruchten zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Daarentegen hoeven ze echter geen duizenden kilometers af te leggen in koelwagens om tot bij ons te komen, en wordt er minder water gebruikt om ze te telen. Bovendien zijn onze watermeloenen ook langer houdbaar.”
Terwijl de meloenteelt in eigen land ondertussen dus al meer ingang lijkt te vinden, zal ook de watermeloenteelt eveneens geleidelijk zijn weg vinden naar de winkelschappen. Zo brengt Carrefour ze dit jaar voor het eerst op de markt. “We hebben in de zomer van 2022 geprobeerd Belgische watermeloenen op de markt te brengen, maar omdat de productie vrij beperkt was, was het aanbod dat eveneens”, aldus Carrefour-woordvoerster Siryn Stambouli. “We zijn echter van plan de productie dit jaar vanaf half juni weer op te starten, uiteraard afhankelijk van het weer en het aantal zonnige uren.”
Dit artikel komt uit de juni-juli editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?