De verkoop in de supermarkten is ook na Pasen hoog gebleven. Cijfers van Nielsen geven een groei van 2,4% tegenover vorig jaar aan. Daarmee doen Belgische supermarkten het een stuk beter dan Nederlandse, die een daling van -10% lieten zien.

De cijfers voor de Belgische supermarkten zien er goed uit, zegt Johan Vrancken van Nielsen Belgium. "De verkoop in de supermarkten en buurtsupers steeg de voorbije week met 2,4%. Dat is hoog in vergelijking metn vorig jaar, vooral omdat we in die week in het algemeen een lichte daling zien na Pasen. In Nederland bijvoorbeeld ging de verkoop in supermarkten met 10% naar beneden. Dat toont dat het shopping gedrag in de buurlanden grondig verschilt."

 

Nielsen peilde bij de Belgen ook naar de impact die COVID-19 volgens hen zal hebben. 15% van de consumenten gelooft dat de impact voor een lange periode zal voelbaar zijn, tegenover 9% in Frankrijk, 26% in Nederland en 31% in Duitsland. De meerderheid van de Belgen - 65% - gelooft dat dat de crisis zal eindigen op middellange termijn. Dat is het hoogste percentage in Europa, na Italië (73%), het epicentrum van de pandemie op het continent.