Vrouwen zijn nog ondervertegenwoordigd in directieposten. Verschillende retailers en voedingsbedrijven slaan de handen in elkaar om daar verandering in te brengen.

Barry Callebaut, Carrefour Belgium, DEI & You Consulting, Delhaize, EY, Makro/Metro, Mondelēz International, P&G en Unilever hebben besloten om de krachten te bundelen. LEAD Network (Leadin Executives Advancing Diversity), een van oorsprong Europees netwerk, is ontstaan omdat bedrijven uit de retail- en voedingssector een overtuiging delen: een divers personeelsbestand, waarin vrouwen en mannen hun potentieel kunnen realiseren, is essentieel om meer waarde te creëren voor de sector. Het gaat in dit geval om een netwerk om een Belgisch en Luxemburgs samenwerkingsverband. Een eerste vergadering vond plaats in maart en het volgende evenement vindt plaats op 5 oktober, waar verschillende experts het woord zullen nemen. Daarbij onder meer Illya Van Den Borre (SVP HR & corporate affairs Delhaize), Hilde Decadt (chief operations officer Carrefour Belgium), Jan Willem Balk (managing director Benelux Mondelēz International) en Silvia Wiesner, general manager bij Unilever BeLux. 

Vier pijlers voor een meer inclusieve retail

De missie van LEAD Netwerk is het aantrekken en promoten van vrouwen in de sector van de retail en consumptiegoederen via opleidingen, leadership en management. Het comité van Belux Chapter heeft een strategie uitgewerkt die op vier pijlers rust: sensibiliseren voor een omgeving waarin iedereen zichzelf kan zijn, het mobiliseren van leaders en andere betrokkenen om een meer inclusieve cultuur en een concreet programma uitwerken voor de hele sector voor meer diversiteit en inclusie. De laatste pijler bestaat uit het bereiken van concrete resultaten. Op Europees niveau werd het LEAD Network al eerder gelanceerd. In 2019 stelde het vast dat vrouwen aanwezig waren in 34% van de directieposten bij de 32 deelnemende bedrijven.