Naar het voorbeeld van Ritchie en Simone a Soif !, durven enkele kleine Belgische bedrijven de frisdrankenmarkt te betreden. Een markt die voor het ogenblik nog wordt gedomineerd door reuzen als Coca-Cola en PepsiCo. We vroegen ons uiteraard af welke strategieën deze Davids proberen in te brengen tegen de machtige Goliats die de markt beheersen. 

Naast het Coca-Cola- en PepsiCo-assortiment knabbelen ook enkele kleine Belgische structuren aan een stukje van de taart van de frisdrankenmarkt. Dat is onder meer het geval voor Ritchie, een merk dat eind 2016 werd opgericht en limonades met een laag suikergehalte aanbiedt, als een soort alternatief voor Cola en Fanta. Deze in de regio Hasselt geproduceerde softdrinks worden in heel België verkocht, maar halen bij lange na niet dezelfde omzet als hun vermaarde concurrent uit Atlanta. Toch ziet oprichter Jan Verlinden, voormalig marketingdirecteur bij PepsiCo, een grote kans voor zijn merk om te groeien. “In 2016 kwam ik op het idee om het limonademerk van mijn ouders nieuw leven in te blazen omdat ik er een groeikans in zag, aangezien er enkele decennia geleden in België een echte limonadecultuur bestond”, benadrukt hij.