Het afgelopen jaar is de Belgische e-commerce met 13,4% gegroeid. Geen enkel land in Europa haalt dat cijfer, al komen we natuurlijk van verder dan sommigen.

2016 wordt een recordjaar voor e-commerce in België, waarbij een recordomzet van meer dan 9 miljard euro verwacht wordt. De online omzet zou zo met 13,4% stijgen ten opzichte van 2015 waarmee we landen als Frankrijk (+9,4%), Duitsland (+10,5%), Nederland (+11,8%) en zelfs het VK (+10,1%) achter ons laten. Dat blijkt uit cijfers van BeCommerce, Ecommerce Foundation en E-commerce Europe toen zij een onderzoek voerden naar e-commerce in België en Europa.

De grote kanttekening bij dit groeicijfer is uiteraard dat e-commerce in andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk en Nederland, al veel verder staat. De sterkere groei wijst er dus niet op dat we hen inhalen, maar eerder lichtjes bijbenen. De groei is positief, maar er is ook nog veel potentieel in België.

 

Potentieel

In 2016 heeft 76% van de Belgische bevolking ouder dan 15 jaar online gewinkeld. Ook bij de senioren shopt meer dan 50% nu op het internet. De Belgische consument spendeert ook steeds meer geld, met een gemiddelde uitgave van 1.265 euro. Het Verenigd Koninkrijk blijft wel de koploper met bijna 4.000 euro. 

Volgens Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce tonen deze cijfers aan dat de Belgische e-commerce nog sterk kan groeien. “De e-commerce in België kreeg in 2016 al een enorme boost, maar de verwachtingen voor komende jaren liggen nog hoger, dankzij verschillende nieuwe maatregelen voor zowel de consument als producent. Denk maar aan de nieuwe maatregeling betreffende nachtarbeid. In vergelijking met de buurlanden is België er sterk op vooruit gegaan met 13,4%, een voorsprong die we dienen te behouden.” 

Brexit

E-commerce in het VK heeft lange tijd een vooraanstaande rol gespeeld in Europa. De aankondiging van de Brexit heeft de resultaten voor 2016 echter zwaar beïnvloed, waardoor de groei van het VK slechts 10,12% bedroeg (de laagste groei binnen de EU). Uit onderzoek van E-commerce Europe blijkt dat de in 2017 voorziene Brexit een negatieve invloed zal hebben op de hele e-commerce in Europa. Van alle buitenlandse handel die het VK voert, gebeurt 45% met de EU. De Brexit zal dus aanleiding geven tot hogere prijzen en een verlies van vertrouwen bij de consument. De impact op het online cross-border shoppen is hierbij niet te overzien. Hoe zwaar de uiteindelijke resultaten zullen zijn, is afhankelijk van de uitslag van het handelsverdrag tussen Europa en het VK.

 

B2B breekt door

De B2B e-commerce sector in Europa is aan een steile opmars bezig. Sinds 2016 hebben webshops in de EU voor om en bij de 850 miljard aan goederen en diensten verkocht. Het excuus dat B2B-bedrijven niet geschikt zouden zijn voor e-commerce, lijkt hiermee dus volledig van de baan.

Voor bedrijven zijn online shops een manier om de klant op de eerste plaats te zetten. Dat is de reden waarom B2B-webshops de kosten willen verlagen voor de producent, maar ook inspelen op gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie. Voor 2020 wordt een verkoop van meer dan één triljoen euro verwacht in de B2B e-commerce op de Europese markt, wat ongeveer dubbel zoveel is als de omzet van de B2C e-commerce.

BeCommerce speelt alvast  in op de sterke groei van B2B door het organiseren van haar eerste BeCommerce B2B Summit op 26 april 2017.