Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar werd bijna 2,3 miljard euro online uitgegeven. Dat is een stijging van maar liefst 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarbij bleven de uitgaven aan diensten groter dan die van producten, zo blijkt uit de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK voor BeCommerce.

 

“De online aankopen vertegenwoordigen 16% van de totale bestedingen terwijl dit tijdens het eerste kwartaal van 2015 nog maar 14% was,” aldus de onderzoekers. Er vinden ook steeds meer consumenten hun weg naar het internet: 76% van de Belgische bevolking winkelde gedurende de periode januari tot en met maart tenminste één keer online, terwijl dit vorig jaar 74% was. In totaal werden gedurende deze periode ook 21,4 miljoen online aankopen gedaan, een stijging van meer dan 7% ten opzichte van vorig jaar.

Tijdens het eerste kwartaal spendeerde de Belgische consument gemiddeld in totaal 326 euro tegenover 306 euro tijdens dezelfde periode van 2015. Nog maar 8% van de uitgaven aan producten wordt online gespendeerd, terwijl de verhouding bij diensten helemaal anders ligt: daar wordt immers 60% online uitgegeven. Wat het aantal aankopen betreft, gaat het in 74% van de gevallen om een product, 57% van alle uitgaven die online gebeuren, worden gespendeerd aan diensten. Deze cijfers liggen in lijn met de resultaten van het eerste kwartaal van 2015.

 Media & Entertainment populairst

Ook tijdens dit kwartaal gebeuren de meeste online aankopen in Media & Entertainment. In totaal registreerde BeCommerce 4,45 miljoen aankopen in deze categorie, waarbij 110 miljoen euro werd uitgegeven door 2,5 miljoen klanten. “Gemiddeld gaven consumenten € 25 per aankoop uit maar de gemiddelde uitgave per online koper bedroeg € 44. Het is dus duidelijk dat internet het geprefereerde medium is wat het aankopen van muziek, video, spelcomputers, games, accessoires, boeken, e-books, enzovoort betreft,” klinkt het.

“Media & Entertainment wordt, qua aantal aankopen, gevolgd door tickets voor attracties en events, telecom en kledij. Deze top 4 is gelijk aan die van 2015, maar we registreerden wel minder aankopen aan tickets en kledij,” aldus de onderzoekers. 

Vooral de categorieën Toys, Consumer Electronics en Media & Entertainment kenden een mooie groei wat betreft het aantal online aankopen in vergelijking met het eerste kwartaal van 2015.

 Tablet en smartphone aan opmars bezig

 De laptop blijft het toestel bij uitstek voor online shopping, maar tablet en smartphone zijn aan een inhaalbeweging bezig en worden steeds vaker benut. Tijdens het eerste kwartaal van 2015 werd bij 1 aankoop op 8 gebruik gemaakt van een mobiel apparaat, terwijl deze frequentie in het eerste kwartaal van 2016 steeg naar 1 aankoop op 6. Bij 10% van de aankopen gebruikte men in het eerste kwartaal van 2016 een tablet (tegenover 8% in 2015) en in 7% een smartphone (tov 5%)  

Kredietkaart blijft het populairst maar verliest lichtjes aan belang

 Ook in het eerste kwartaal van 2016 gebruiken consumenten het liefst een kredietkaart. Deze werd zelfs in 51% van de gevallen gebruikt. Dit is echter wel een lichte achteruitgang ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (53%). Het is vooral online Bancontact dat aan belang wint en stijgt van 40 naar 45%.