Black Friday is een succes geworden in België. Betalingsspecialist Wordline registreerde 10,4 miljoen verrichtingen, een stijging van 400.000 in vergelijking met vorig jaar. Cijfers van handelsorganisatie Comeos zijn er nog niet.

Black Friday is een succes in ons land. Hier en daar rees er kritiek op de koopjesdag, maar de Belgen gingen gretig in op de talloze aanbiedingen die er online en offline te vinden waren. Betalingsspecialist Worldonline registreerde meer dan 10,4 miljoen elektronische betalingen, een duidelijk stijging tegenover vorig jaar, toen er net iets meer dan 10 miljoen waren. In vergelijking met de vrijdag voordien – toen de koopjesgekte hier en daar zelfs al ingezet werd – waren er 25% meer transacties.

De koopgekte strekte zich dit jaar het hele weekend uit. Op zondag 1 december waren er volgens Worldonline 5,1 miljoen transacties, de beste zondag van het jaar dusver. Bij die cijfers moet wel de nuance gemaakt worden dat elektronisch sowieso in de lift zit, ook in de rest van het jaar. De stijging is dus niet 100% netto op rekening van Black Friday te schrijven. Pakweg vijf jaar geleden werd Black Friday nog afgedaan als een oer-Amerikaans fenomeen, maar vandaag is het ook in ons land ingeburgerd en wordt het gezien als de start van het koopseizoen voor de kerst- en de eindejaarsperiode.