In het volgende nummer van Gondola Magazine bekijken we hoe lokaal onze supermarkten zijn en welke strategie ze hanteren als het over lokale producten gaat. Als opwarmertje een gesprek met Antoine Lebrun, CEO van WWF België over het onderwerp.

Lokale producten zijn belangrijker dan ooit voor consumenten, een vaststelling die Antoine Lebrun als CEO van WWF België plezier doet. “Lokale producten kopen betekent minder belasting voor de planeet en minder ontbossing elders ter wereld. Ik denk dat we nog te weinig inzetten op lokale productie. Veel landbouw gebeurt nog voor productie van onder meer bio-energie. We moeten meer oog hebben voor het creëren van toegevoegde waarde, voor kortere ketens. We hebben directe lokale producten, zoals bijvoorbeeld groenten, en indirecte lokale producten, zoals brood, dat gemaakt wordt met bijvoorbeeld tarwe van hier, maar elders gemalen wordt omdat er bij ons geen molens meer zijn om het te verwerken. Het goeie nieuws is dat de vraag stijgt. Ketens als Färm en Barn groeien, terwijl er ook nieuwe winkels bijkomen. Het gaat nog niet om enorme volumes, maar de trend is wel duidelijk. Ook bij de grote supermarkten groeit de interesse voor lokale en nationale producten.”

Moeten supermarkten lokale producten promoten?

Supermarkten zijn vrij om zich te profileren zoals ze zelf willen. Maar ik vind wel dat ze een verantwoordelijkheid hebben als het gaat over sociale rechten of impact op het milieu. Als er vlees verkocht wordt aan hele lage prijzen, dan moet je er rekening mee houden dat dat gebeurt tegen een prijs die elders moet betaald worden. Ik denk dat dat supermarkten niet anders kunnen dan volgen, omdat de consument het verwacht. 

Welke rol heeft de overheid te spelen?

Er zitten onlogische zaken in het beleid, die ten koste gaan van kleine, lokale producenten.  Eén van de principes is dat wie een grotere landbouwoppervlakte bewerkt ook meer subsidies krijgt. Dat speelt in de kaart van grote landbouwbedrijven, niet van de lokale producenten. Ik heb niets tegen het feit dat mensen mozzarella of ananas eten, maar meer aandacht voor lokale productie vloekt daar ook niet mee. Ik denk dat er te weinig instrumenten zijn om lokale productie te stimuleren. Ik denk ook dat de wetgeving zal veranderen. Als je ziet hoe weinig een vliegtuigticket kost terwijl de milieu-impact groot is, dan weet je dat dat niet duurzaam is. 

Is lokaal niet vaak duurder?

Dat is een idee dat leeft, maar ik heb geen idee of dat ook klopt. Ik denk dat het vooral perceptie is. Als je kijkt naar de totale kost van de productie, inclusief de impact op het milieu en de indirecte kosten die zo gemaakt worden, is lokaal helemaal niet duurder. Ik denk dat het belangrijk is om dat duidelijk te maken aan mensen.

Waar doet u uw aankopen?

In buurtwinkels en op markten waar ik vooral de lokale groenten en fruit van het seizoen koop. Dat is op aanvulling op de basisaankopen die ik elke zes weken online doe. Je ziet dat dingen aan het veranderen zijn. Mensen gaan minder naar grote winkels, omwille van gemak en mobiliteit, maar ook omdat de buurtwinkels een nieuwe adem gevonden hebben en aantrekkelijker geworden zijn. Dat is niet alleen door Covid-19, de evolutie was daarvoor al merkbaar.

Het volgende nummer van Gondola Magazine staat in het teken van lokale productie en consumptie. U wil er alles over weten? Neem nu een abonnement. 

Klik hier!