De herstructurering bij Metro/Makro, zat eraan te komen. Maar dat er zoveel jobs zouden sneuvelen en dat het Makro-concept zo ingrijpend zou veranderen, is wel een verrassing. Dat zeggen de in-house experts van Gondola over de reorganisatie bij Metro en Makro.

Metro en Makro gaan herstructureren. Daarbij verdwijnen niet alleen 500 jobs, maar worden beide dochterketens ook opgesplitst. Ook het concept van Makro wordt helemaal herbekeken, en dat amper twee jaar na een vorige reorganisatie. Christophe Sancy (hoofdredacteur Gondola Magazine), Pierre-Alexandre Billiet (CEO Gondola Group) en Silvie Vanhout (Managing Partner The Retail Academy) geven hun kijk op de herstructurering bij Metro/Makro.

Christophe Sancy: "Makro wordt formule voor consument"

"De aankondiging van een nieuwe herstructurering, amper twee jaar na de vorige, is geen verrassing. Het zakencijfer van Makro was snel aan het afkalven, en ging in 2015 zelfs onder de grens van 1 miljard euro (998,6 miljoen euro). Als de keten op dat tempo verderging, zou de toekomst van Makro én Metro in België in het gevaar komen. Daarom dat de directie nu tot een herstructurering overgaat, die veel verder gaat dan die van in 2014. Vooral voor Makro zijn de veranderingen nu erg ingrijpend. Waar het concept van Makro nu gericht is op professionals én particulieren, wordt het echt een formule voor de eindgebruiker. Een logische beslissing, als je weet dat 80% van de inkomsten gegenereerd worden door consumenten. Wordt Makro dan een hypermarkt zoals alle anderen? Toch niet. Om zich te onderscheiden gaat de keten zich meer specialiseren. Makro zal met andere woorden niet meer alles tegelijk aanbieden."

 

Pierre-Alexandre Billiet: "Vorige reorganisatie ging niet ver genoeg" 

“Je kan er niet omheen dat Metro en Makro gewoonweg te veel verlies maakten in België. Vorig jaar boekten ze 100 miljoen euro minder omzet. Dit wil zeggen dat de nieuwe strategie die in 2014 voorgesteld werd, zijn vruchten niet heeft afgeworpen. De reorganisatie ging toen niet ver genoeg, waardoor ze weinig impact had. Een nieuwe herstructurering zat er dus aan te komen, maar de pas aangekondigde maatregelen gaan wel verder dan verwacht. Sommige sleutelelementen van de identiteit van Metro en Makro worden immers in vraag gesteld. In die mate dat je zou kunnen zeggen dat er met een wit blad begonnen wordt, eerder dan dat er voortgebouwd wordt op een bestaand concept. Ook durft de groep bepaalde activiteiten aan externe partijen uitbesteden. De directie durft een ‘ecosysteem’ ontwikkelen door aan andere partners, die category captain zijn in hun gebied, ruimte te laten. Een enorme switch voor een retailer, die zo relaties met partners zal moeten onderhouden in plaats van met leveranciers. De assortimenten die Makro afstoot, zoals textiel en boeken, zullen voortaan beheerd worden in een ecosysteem. Zulke systemen zijn volgens mij de toekomst van de retail in het algemeen. Voor Metro en Makro specifiek is de timing wel gevaarlijk: een herstructurering in tweeënhalf jaar doorvoeren is een enorme uitdaging in een wereld die sneller dan ooit verandert. Sommige maatregelen zullen mogelijk al achterhaald zijn binnen twee jaar.”

 

Silvie Vanhout: "Dringend actie nodig"

"Bij het samenstellen van de nieuwe Gondola Retail Scan-poster werd ons al duidelijk dat Makro dringend actie moest ondernemen. Ten opzichte van 2014 verloren Makro en Metro samen bijna 8.5% omzet. Als we de omzet van 2015 vergelijken met die van 2012 gaat het zelfs over een verlies van 17%. Zo’n situatie is natuurlijk niet houdbaar. Hopelijk kunnen ze met een nieuwe positionering de consumenten terug aantrekken!"