iStock
Exclusief
iStock
Amazon ontloopt een mogelijke miljardenboete van de EU wegens concurrentievervalsing. Het Amerikaanse e-commercebedrijf heeft een schikking getroffen met Brussel.
De Europese Commissie begon in 2019 een onderzoek naar Amazon omdat de Amerikaanse onderneming de gegevens van onlineverkopers die gebruikmaken van zijn platform zou inkijken om daar zelf voordeel uit te halen. Amazon kon zo bijvoorbeeld te weten komen welke producten populair zijn bij welke doelgroepen en een soortgelijk product ontwikkelen. Amazon heeft nu toegezegd dat het deze gegevens niet zal gebruiken, meldt eurocommissaris Margrethe Vestager. Een ander onderzoek, dat in 2020 begon, ging over de zogenoemde buy box. Dat is een blok met een koopknop waar per product maar één verkoper kan komen te staan. Amazon zou zijn eigen producten daar in de schijnwerpers zetten of verkopers uitkiezen die de logistiek van het bedrijf gebruiken. De webgigant komt nu onder meer met een tweede blok waar een concurrerend product een plaats krijgt.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?