Ecommerce-kolos Amazon gaat zijn aantal fysieke winkels fors uitbreiden. Opmerkelijk, want twee weken geleden moest dat plan nog teruggeschroefd worden door kostenbesparing.

CEO Andy Jassy ziet toekomst in fysieke winkels. Hij vertelde de Britse zakenkrant Financial Times dat ze nog maar aan het prille begin zitten: “We zijn hoopvol dat we dit jaar een fysiek winkelformat vinden dat we kunnen uitbouwen.” De omzet voor de fysieke winkelafdeling van Amazon steeg enkel met 10% sinds de spraakmakende aanwerving van supermarktketen Whole Foods in 2017. Met het concept Amazon Fresh wilde de multinational meer dan 200 winkels openen, maar ondanks de hoge verwachtingen stampten ze er slechts een paar tientallen uit de grond.

Pauze

“Weet dat veel winkels net tijdens de pandemie geopend zijn,” aldus Jassy. “Veel normaliteit was er niet, maar ik ben ervan overtuigd dat we over een aantal beloftevolle formules beschikken waarmee we kunnen experimenteren.” Het vierde lid van de Big Five meldde twee weken geleden de pauzeknop te willen indrukken bij de groeiplannen van de fysieke retailsectie omdat het in het laatste kwartaal van vorig jaar 720 miljoen dollar afschreef.