Vanaf maandag gaat Amazon de prijzen van de best verkopende producten bij Whole Foods verlagen. Het bedrijf gaat ook zijn Prime-dienst bij de biosupermarkt integreren.

Amazon laat er geen gras over groeien. Nog geen dag nadat het Amerikaanse techbedrijf groen licht kreeg voor de overname van de biologische winkelketen Whole Foods, maakt het bekend dat het al vanaf maandag grote veranderingen gaat doorvoeren bij Whole Foods.

Prijsverlagingen

De meest opmerkelijke aankondiging is dat Amazon de prijzen bij Whole Foods gaat verlagen voor “een selectie van de best verkopende producten” in de winkels. Concreet worden vanaf 28 augustus producten zoals biologische eieren, avocado’s, bananen en zalm goedkoper. Amazon benadrukt dat er nog veel meer prijsverlagingen op komst zijn.

“We zijn vastbesloten om gezonde en biologische voeding betaalbaar te maken voor iedereen. Het zou voor iedereen mogelijk moeten zijn om de kwaliteit van bij Whole Foods te eten. We zullen daarom lagere prijzen bieden, zonder de hoge standaarden van Whole Foods los te laten,” zegt Jeff Wilke, CEO Amazon Worldwide Consumer in een persmededeling. Daarom zal John Mackey ook aanblijven als CEO van de bioketen en blijft het hoofdkantoor ook gevestigd in Austin, Texas. 

Prime 

Maar dat is nog maar het begin, klinkt het. Amazon begint ook vanaf maandag met de integratie van haar Prime-programma in de fysieke winkels van Whole Foods. Eens dat afgerond is, zullen Prime-leden van speciale kortingen en voordelen in de winkel kunnen genieten. “We zullen van Amazon Prime het getrouwheidsprogramma bij Whole Foods Market maken”, klinkt het.

Leden van Prime betalen jaarlijk een abonnementskost van 99 dollar in ruil voor tal van voordelen zoals snellere levering, toegang tot de streamingdiensten van Amazon. Door hen nu ook voordelen te bieden voor hun voedingsaankopen, bindt Amazon die klanten nog verder aan hen.

 

Wisselwerking 

Verder zullen de huismerkproducten van Whole Foods (waaronder 365 Everyday Value, Whole Foods Market, Whole Paws en Whole Catch) vanaf volgende week ook online verkrijgbaar zijn op Amazon.com, AmazonFresh, Prime Pantry and Prime Now. Amazon gaat ook nog lockers installeren in een aantal Whole Foods-winkels, waar klanten hun online bestellingen in kunnen laten bezorgen.

En, zo benadrukt Amazon nogmals, dit is nog maar het begin. “Amazon en Whole Foods Market zijn van plan om op termijn nog meer in-store voordelen te bieden en de prijzen verder te verlagen, naargelang de twee bedrijven hun logistiek, point-of-sale en merchandising systemen integeren.”

Concurrentie krijgt klappen 

De aankondiging van Amazon, is alvast slecht nieuws voor de concurrentie. Supermarktketens die actief zijn in Amerika, zoals Kroger, Target, Walmart en Ahold Delhaize, kregen meteen klappen op de beurs. De vrees bestaat dat Amazon-Whole Foods een ware prijzenoorlog gaat uitlokken in de Verenigde Staten. En dat in een sector waar de marges nu al flinterdun zijn en onder druk staan.

Lees ook: "Overname Whole Foods door Amazon bewijst belang omnichannel"