Albert Heijn test deze week zijn nieuwe app ‘Vind mijn product' in zijn vernieuwde winkel in Hoofddorp. Dankzij de app kunnen klanten producten veel sneller en makkelijker terugvinden in de winkel.

In maart deden al geruchten de ronde dat Albert Heijn een app testte waardoor klanten sneller hun producten kunnen vinden, maar nu is het ook eindelijk officieel. Vanaf deze week kunnen klanten in de nieuwe Albert Heijn in Hoofddorp gebruikmaken van de ‘Vind mijn product’-app. Consumenten hoeven simpelweg het product in te typen dat zij zoeken. De app wijst vervolgens de weg. De pilot loopt 12 weken in de winkel aan het van Genderenplein in Hoofddorp en zal voorlopig niet worden uitgebreid naar andere filialen.

De ‘Vind mijn product’-app van Albert Heijn maakt gebruik van het Interact Retail Indoor navigatiesysteem van Signify (voorheen Philips Lighting). Elke lamp in de winkel stuurt een unieke code uit die door de camera op de smartphone wordt opgevangen. Daarmee kan de exacte locatie van de telefoon bepaald worden op een digitale plattegrond van de winkel die in de app is opgeslagen. Klanten van de Albert Heijn in Hoofddorp kunnen de app gebruiken om binnen de winkel te navigeren en producten te zoeken.

'Vind mijn product' is een van de innovaties van Albert Heijn om gemak en keuze te bieden bij het boodschappen doen. Eerder dit jaar introduceerde Albert Heijn ook Google Assistent, de app ‘Mijn Voedingswaarden’ dat in een oogopslag de voedingswaarden van producten toont, en de mogelijkheid om digitaal te betalen via de Appie app.

Niet de eerste keer

Deze technologie wordt wereldwijd ook door een heleboel andere retailers gebruikt, waaronder door supermarkt Aswaaq in Dubai. Naast de looproute kunnen klanten er ook zelf hun producten scannen en betalen met een digitale vingerafdruk. Ter herinnering, Philips werkt al enkele jaren aan een indoor gps-systeem op basis van ledverlichting dat klanten op de meest efficiënte manier naar de producten op hun lijstje leidt.