Albert Heijn neemt lifestyle platform FoodFirst Network over. Met deze overname wil Albert Heijn voeding en gezondheid meer centraal te stellen in haar proposities. De start-up waar betaalabonnees advies en tips krijgen over voeding, bewegen, slaap en ontspanning, blijft wel als zelfstandig merk bestaan. Hoeveel Albert Heijn precies neertelde voor de transactie is niet duidelijk.  

FoodFirst Network is het eerste volledig reclamevrije online lifestyle platform van Nederland en haalt haar inkomsten uit betaalde abonnees die zo toegang verkrijgen tot het platform. Zij krijgen advies van specialisten over voeding, beweging, slaap en ontspanning, en daarnaast toegang tot recepten die helpen bij een gezonde levensstijl. Net dat maakt de start-up zo interessant voor Albert Heijn die beslist heeft om het bedrijf over te nemen. Hoeveel de retailer precies neertelde voor de transactie is niet duidelijk, wel zal de start-up haar eigen merk en organisatie behouden en als zelfstandig platform actief blijven. De overname van FoodFirst Network door Albert Heijn past binnen de strategische koers van de supermarkt om iedereen te inspireren met een gezonde levensstijl.

Nadat de transactie formeel is afgerond, gaan beide partijen de mogelijkheden uitwerken die het platform biedt voor iedereen in Nederland die toegang heeft of wil krijgen. Dat is voorzien tegen het tweede kwartaal dit jaar. De samenwerking biedt uiteraard ook kansen voor speciale acties voor Albert Heijn-klanten en de honderdduizend medewerkers van Albert Heijn. Daarnaast kan Foodfirst Network dankzij deze overname zijn eigen bereik vergroten.

“Wij willen de supermarkt zijn die klanten helpt bij een gezondere levensstijl. Bijvoorbeeld met de introductie van veel gezonde producten zoals recent de pureersoepen, met transparante informatie over ingrediënten zoals suiker en vet, de introductie van een voedingswaardendashboard en natuurlijk ook met recepten op ons allerhande platform. Alle ingrediënten voor een beter leven geven dus, voor iedereen", verduidelijkt Marit van Egmond, CEO Albert Heijn. "FoodFirst Network past daarmee perfect bij onze ambitie. Samen kunnen we onze rol in Nederland ten aanzien van gezondheid verder invullen. Het platform en de kennis die wij met FoodFirst Network in huis halen is relevant voor onze klanten en voor ons als bedrijf. Ik verheug me dan ook op de samenwerking met het team van FoodFirst Network.”

Tegen 2020 één miljard suikerklontjes minder

De afgelopen jaren heeft Albert Heijn veel stappen gezet op het gebied van gezonde voeding. Zo zijn de afgelopen jaren al honderdduizenden klontjes suiker uit producten gehaald met de ambitie één miljard minder suikerklontjes te gebruiken eind 2020. “Stap voor stap zodat klanten het verschil niet proeven”, benadrukt het bedrijf. Ook introduceerde AH de suikerwijzer bij frisdranken, zuivel en ontbijtgranen waardoor consumenten in één oogopslag zien hoeveel suiker in een product zit. Verder introduceerde Albert Heijn vorig jaar ook de app “Mijn Voedingswaarden”, een online tool waarin klanten exact kunnen zien hoeveel calorieën, suiker, zout, eiwitten en vezels zij hadden gekocht, inclusief gezondere alternatieven.