Albert Heijn heeft het grootste vegan aanbod van alle supermarkten in Vlaanderen. Dat blijkt uit een onderzoek van de vegetarische vzw EVA, Bite Back en BE Vegan. Delhaize volgt op de tweede plaats, waarna Carrefour de top 3 afsluit.

In de loop van de maand november gingen medewerkers van EVA, Bite Back en BE Vegan langs bij de zes grootste supermarktketens in Vlaanderen en Brussel (Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl) om te kijken hoe het gesteld is met het aanbod vegan producten. Concreet trokken ze daarvoor naar 5 Vlaamse steden: Antwerpen, Brussel, Gent, Kortrijk en Hasselt, waar ze 5 categorieën uitgebreid onderzochten, meer bepaald:  vleesvervangers, zuivelvervangers, snoepgoed en koekjes, kant-en-klare maaltijden, en sauzen, dips en spreads.

En wat blijkt? Albert Heijn is de overduidelijke winnaar. De Nederlandse supermarktketen heeft het grootste aanbod vleesvervangers, zuivelvervangers, en snoepgoed en koekjes. Delhaize volgt op de voet en is de beste leerling van de klas op het vlak van kant-en-klare maaltijden, sauzen en spreads. Al ligt het aanbod van beide supermarkten vrij dicht bij elkaar. 

De top 3 wordt vervolledigd door Carrefour, maar de kloof met de twee koplopers is groot. Colruyt valt buiten de top 3. Beide retailers zitten in alle categorieën in de middenmoot. Plaats 5 en 6 is voor discounters Lidl en Aldi. Zij hebben een kleiner aanbod omdat er algemeen gezien minder artikelen verkrijgbaar zijn bij discounters dan in de andere supermarkten.

Meer vegan de laatste jaren

Over het algemeen is het vegan aanbod in alle supermarkten de laatste jaren gestaag uitgebreid. Zo besliste Carrefour om volop in te zetten op Donderdag Veggiedag en heeft de retailer dit jaar plannen om nieuwe vegan producten in zijn aanbod op te nemen. Prijsbijter Colruyt volgt en zal in het voorjaar haar vegan assortiment uitbreiden met zowel verse producten als diepvriesproducten. Lidl bracht enkele weken na het onderzoek dan weer nieuwe vleesvervangers in het assortiment en Aldi zal dit jaar nog haar veggie aanbod met 30% vergroten.

“Dankzij dit onderzoek krijgen alle supermarkten inzage in de categorieën waarin ze nog veel progressie kunnen maken en kunnen zij hier in 2020 rekening mee houden om zo hun concurrentiepositie te verbeteren. En dat is belangrijk als je weet dat 13% van de Belgen van supermarkt zou veranderen als er ergens anders een uitgebreider veggie aanbod is”, aldus Eva vzw.

Ter herinnering, het onderzoek kadert binnen een Europees project, dat getrokken werd door de Albert Schweitzer Foundation, waarbij ook in Duitsland, Tsjechië en Polen gekeken werd naar het vegan aanbod in de grootste supermarkten.