Albert Heijn geeft een wereldkaart vrij met 1.200 locaties waar de laatste stap in het productieproces plaats vindt van haar huismerken. Het wil daarmee bijdragen tot grotere transparantie over de productieketen.

Veel producten van Albert Heijn worden in Nederland geproduceerd, maar vele andere worden over de hele wereld gemaakt. Om duidelijk te maken waar de verschillende producten precies vandaan komen, publiceert het op zijn website een wereldkaart waar de locaties op te zien zijn waar de laatste stap in dat productieproces plaats vindt. Albert Heijn telt in totaal zo’n 11.000 huismerkproducten op een totaal van 46.000 producten. Albert Heijn breidt de informatie op de kaart geleidelijk uit met herkomstgegevens van verse producten zoals groente, fruit, zuivel, vlees en vis.

Het afgelopen jaar ontplooide Albert Heijn naar eigen zeggen meerdere initiatieven om de (inter)nationale ketens van huismerkproducten transparant te maken. Zo introduceerde het blockchaintechnologie om de herkomst van sinaasappelsap en eieren duidelijk te maken en publiceerde het een due diligence-aanpak, waarin de supermarkt potentiële en effectieve nadelige gevolgen voor mens en milieu identificeert. De wereldkaart kadert binnen die aanpak.