iStock
Exclusief
iStock
Albert Heijn en Colruyt zijn de goedkoopste grootdistributieketens in open market in ons land. Dat blijkt uit een prijsvergelijking van A-merken bij verschillende retailers in ons land. Die werd gemaakt door analysebedrijf Daltix, dat ook naging hoeveel de prijzen van private labels en A-merken gestegen zijn in vergelijking met vorig jaar.
Het bedrijf houdt alle online prijzen van supermarkten bij en vergelijkt ze. Wat blijkt: ze liggen bij sommige ketens aanzienlijk uit elkaar. “Om de kosten voor de consument te vergelijken, analyseerde Daltix de prijs van een winkelkar met zo’n 429 producten die bij elke supermarktketen te vinden zijn”, vertelt Bob van der Vleuten, head of product delivery bij Daltix. “Het gaat dan om A-merken, want private labels zijn afhankelijk van de retailer en dus te verschillend om met elkaar te vergelijken. Aldi en Lidl werden daarom van het onderzoek uitgesloten.”
Van de bestudeerde ketens in open market waren de goedkoopste winkelkarren die van Albert Heijn (1.392,99 euro) en Colruyt in Vlaanderen (1.359,795 euro), waarbij ze met respectievelijk 12,97% en 15,04% onder het gemiddelde liggen. Carrefour Supermarkten en Carrefour Hypermarkten zijn respectievelijk 4,39% en 3,06% duurder dan het gemiddelde. Daartussen bevindt zich Delhaize, met een winkelkar van 1.651,37 euro, ofwel 3,18% meer vergeleken met het gemiddelde. Het verschil tussen de duurste en de goedkoopste retailer bedraagt dus 40%. Daarbij mag niet vergeten worden dat de door Daltix vermelde duurste winkelwagen bij Carrefour Express hoort: 2.001,57 euro, wat het met 25,06% boven het gemiddelde plaatst. Niet verbazend: men mag niet verwachten dat een buurtwinkelformaat, dat aan andere beperkingen onderworpen is en aan andere noden moet voldoen dan supermarkten, met die laatste zou concurreren over verkoopprijzen.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?