Ahold Delhaize zette een indrukwekkend resultaat neer in het tweede kwartaal van 2020: de groep wist zijn winst te verdubbelen tot 693 miljoen euro en zag ook zijn online verkoop met maar liefst 78% groeien. De coronacrisis heeft de supermarktketen duidelijk geen windeieren gelegd. 

In het tweede kwartaal van 2020 zag Ahold Delhaize zijn omzet stijgen met maar liefst 15,9% bij constante wisselkoersen tot 19,1 miljard euro. Een pak meer dan wat analisten eerder voorspeld hadden. Daarbij tekende de Amerikaanse markt de grootste groei op (+18,7%), gevolgd door Europa (+11,4%). De redenen voor de omzetgroei zijn niet ver te zoeken: het massale hamstergedrag van consumenten en het feit dat mensen door de lockdown verplicht moesten binnen blijven en dus minder buitenshuis consumeerden.

Een ander positief gevolg van de coronacrisis is dat mensen meer online zijn gaan shoppen. Iets waar Ahold Delhaize duidelijk de vruchten van heeft geplukt. Zo steeg de wereldwijde online omzet met maar liefst 78%. Daarbij was bol.com verantwoordelijk voor een toename van maar liefst 65,4%. Als we kijken naar de gebieden waar de e-commerce het best scoorde, was dat vooral Amerika dat een indrukwekkende groei van 127% optekende, gevolgd door Europa met een toename van 64%. 

Het opmerkelijkst is echter de nettowinst: die verdubbelde van 334 miljoen euro in het tweede kwartaal vorig jaar naar 693 miljoen dit jaar. Ook de bedrijfswinst steeg met een indrukwekkende 68,8%, waardoor die afklokte op ruim 1 miljard euro. Een pak boven de eerder voorspelde 640 miljoen euro. Dat geldt trouwens ook voor de winstmarge die steeg tot 5,3%, in tegenstelling tot de 3,6% die eerder was aangekondigd. 

Geen slecht resultaat voor Ahold Delhaize dat in het eerste kwartaal had af te rekenen met 260 miljoen euro aan kosten door de coronacrisis, en zo’n 330 miljoen in het eerste half jaar. 

+50% online in eerste 6 maanden

Als we verder kijken naar de eerste zes maanden van dit jaar, zien we dat de omzet van de groep steeg met 14,3% bij constante wisselkoersen tot 37,3 miljard euro. Daarbij steeg de online omzet met bijna 50%. En was de bedrijfswinst goed voor een stijging van ruim 50,8%  tot 1,9 miljard. 

Verwachting: online omzet +55% voor heel 2020

Gesteund door de sterke resultaten heeft Ahold Delhaize besloten om zijn winstprognoses voor de rest van 2020 te verhogen tot meer dan 20%. Daarnaast voorziet Frans Muller ook een vrije kasstroom van minstens 1,7 miljard euro. En dat is niet alles. Ook op het vlak van e-commerce heeft de topman hoge verwachtingen: zo schat hij dit jaar meer dan 55% groei te kunnen behalen online. “Dit zet ons op het juiste spoor om ons doel te bereiken, namelijk een verdubbeling van de wereldwijde online omzet van 3,5 miljard euro in 2018 tot 7 miljard euro in 2020, een jaar eerder dan we zelf hadden aangegeven”, besluit de CEO.