Zeg niet zomaar supermarkt tegen Bon’Ap. De verse maaltijdwinkel van de Meat&More groep die het beste van bereide maaltijden en vlees combineert, bestaat al sinds 2013. Het bedrijf wil in de komende jaren op een gezonde manier groeien door 3 à 4 winkels per jaar te openen. Maar wat weten we eigenlijk over dit unieke retailconcept?

Het is vrijdagvoormiddag als we een bezoek brengen aan het winkelconcept Bon’Ap in het Oost-Vlaamse Hamme. In de winkel ontmoeten we William Ally, business unit manager bij Bon’Ap en meteen ook de tweede generatie van het familiebedrijf Meat&More dat zijn vader in de jaren 90 heeft opgericht. Hij neemt ons vandaag mee op sleeptouw. “We zijn noch een supermarkt, noch een slagerij. We zijn een verse maaltijdwinkel die voortbouwt op de vleesexpertise van Buurtslagers”, vat William Ally het concept handig samen.

Om het verhaal van Bon’Ap echter volledig te snappen, keren we terug naar het begin. Ruim 30 jaar geleden startte de Meat&More groep, de groep waartoe Bon’Ap behoort en die toen nog bekend was onder de naam Buurtslagers, met zijn befaamde slagerijconcept Buurtslagers dat enkel is terug te vinden in supermarkten. “Toch kwam er steeds meer vraag van klanten om naast vlees ook bereide maaltijden te verkopen. Daarom hebben we in 2013 beslist om los te komen van het slagerijconcept en een tweede verkoopskanaal op te richten: Bon’Ap. Daarbij vertrekken we vanuit de kracht van onze productiecentrale in Aalter”, verduidelijkt William Ally. Om ervoor te zorgen dat de structuur van het bedrijf voor de buitenwereld duidelijk bleef, besloot de Ally-familie om voor de overkoepelende term ‘Meat&More’ te kiezen, waarin het slagerijconcept ‘Buurtslagers’ en de eigen retailformule ‘Bon’Ap’ zijn terug te vinden.