AB InBev start dit najaar met een foodmarket in hartje Brussel. Het nieuwe foodconcept opent de deuren in Gare Maritime, gelegen op de site Tour & Taxis. Onder meer 10 restaurants, een aantal overdekte terrassen en foodshops krijgen een plaats op de foodmarket.

De nieuwe foodmarket in Brussel is een samenwerking tussen brouwerij AB InBev en projectontwikkelaar Extensa. Naar eigen zeggen wordt de Gare Maritime foodmarket de grootste van Europa. Extensa is geen onbekende in de omgeving, want eerder renoveerde de projectontwikkelaar het stadsdeel Tour & Taxis tot een hippe stadswijk. Nu slaan de vastgoedspeler en brouwerij AB InBev de handen in elkaar. Samen gaan ze het voormalige grootste goederenstation van Europa omvormen tot een foodmarket. Met het nieuwe foodconcept in Gare Maritime wil uitbater AB InBev klanten laten proeven van de Belgische keuken. Het project voorziet ruimte voor 10 restaurants van zowel ervaren chefs als jonge talenten.

Duurzaamheid staat centraal in het hele foodconcept, maar ook zero waste wordt een prominent uitgangsbord. AB InBev gaat samenwerken met verschillende food start-ups en boerderijen uit de buurt om lokaal geproduceerde seizoensgebonden maaltijden op de markt te brengen. “Onze ambitie gaat verder dan een kwalitatief culinair concept”, aldus Pieter Anciaux, directeur horeca bij AB InBev België. “We hebben ook aandacht voor onze sociale impact en willen een band smeden met de Belgen, Brusselaars en de omgeving van Tour & Taxis. De Victoria Bar en de restaurants zullen hun inkopen voornamelijk lokaal doen.” En die Victoria Bar krijgt een plaats in het midden van de foodmarket. De bar legt de focus op het biermerk Victoria, dat voor 100% uit natuurlijke ingrediënten bestaat, en zo past het in het duurzame concept.