De Amerikaanse bierbrouwer Anheuser-Busch, een onderdeel van AB InBev, heeft zopas de eerste volledig ‘zero emission’ bierlevering uitgevoerd. Het volledige traject, vanaf de fabriek tot de groothandel en dan tot de eindafnemer, gebeurde met twee trucks die geen enkele CO2 uitstoten.

Het eerste deel van het traject, vanaf de Budweiser-brouwerij in Saint-Louis tot de regionale biergroothandel Lohr Distribution, werd afgelegd door een Nikola-truck op waterstof. Die zet brandstofcellen om in elektriciteit, waarbij geen enkele CO2 vrijkomt. Deze technologie wordt beschouwd als de meeste beloftevolle voor elektrische trucks die lange afstanden moeten rijden. De Nikola-truck wordt dan ook vaak als een ‘Tesla-killer’ gezien. Die gaat immers ook een truck produceren, maar dan enkel op batterijen.

Het bier werd van het distributiecentrum van Lohr tot de evenementenhal Enterprise Center met een ‘conventionele’ elektrische BYD-truck gebracht.

25% minder CO2

“Bij Anheuser-Busch zoeken we permanent naar innovatieve manieren om onze duurzaamheid doorheen de hele waardeketen te verbeteren”, zegt Ingrid De Ryck, vice president of procurement and sustainability bij Anheuser-Busch. Net als de rest van de AB InBev groep heeft Anheuser-Busch (de AB in de naam) zich geëngageerd om tegen 2025 de CO2-emissies met 25% te verminderen. 

In het kader van dat plan – de ‘2025 Suistainability Goals’ – heeft Anheuser-Busch maar liefst 800 waterstof-elektrische trucks van Nikola Motors besteld, hoewel die pas in 2020 of 2021 écht in productie gaan. Op termijn wil de brouwer zijn hele truckvloot CO2-vrij maken. Ook die voor de lange afstanden.

Ook in België

Volgende week stelt AB InBev overigens zijn eerste elektrische vrachtwagen in België voor, een MAN e-truck. Die zal vanaf april effectief rijden op de Belgische wegen. Hij zal voor de belevering van steden worden ingezet.