De voorbije vijf jaar is het aantal buurtformules van supermarkten toegenomen. Zowel Carrefour, Delhaize als Colruyt Group openen meer buurtwinkels. Aldi telt het meeste aantal verkooppunten in ons land.

Elke jaar presenteert het in retailvastgoed gespecialiseerde dataplatform Locatus een ranglijst van welke retailers het meeste verkooppunten en de meeste vierkante meters winkeloppervlakte hebben in België. Net als voorgaande jaren heeft discounter Aldi bij de supermarkten het grootste aantal filialen: 440. Dat zijn er twee minder dan een jaar geleden, maar drie meer tegenover vijf jaar geleden. Tweede is Carrefour Market, dat 415 winkels heeft. Dat aantal zit in dalende lijn: in 2018 waren er nog 437. En de inventaris begin 2023 zou zelfs aanzienlijk lager moeten zijn dan die van eind 2022 door Locatus, aangezien de 86 aan Intermarché verkochte Mestdagh-winkels nu uit het netwerk moeten worden verwijderd.

In plaats daarvan zijn er meer winkels van Carrefour Express: die formule heeft vandaag 315 winkels, tegenover 272 vijf jaar geleden. Lidl staat op de vierde plaats met 308 filialen. Dat waren er vijf jaren geleden 300. Niet alleen de buurtformule van Carrefour ziet het aantal verkooppunten stijgen: ook bij Proxy Delhaize – vijfde in de ranglijst - is dat het geval. Het telt vandaag 255 winkelpunten, vijf jaar geleden waren dat er 230. Ook OKay, de buurtformule van Colruyt Group, ziet zijn aantal winkels: in vijf jaar tijd ging het van 122 naar 140. Samen zijn Delhaize, Carrefour en Colruyt Group goed voor 86 extra buurtverkooppunten in vijf jaar tijd. Bij niet-supermarkten is het Kruidvat dat de meeste verkooppunten telt: 295. Dat is een duidelijke stijging tegenover vijf jaar geleden, toen het er 248 waren. De omgekeerde beweging is te zien bij Zeeman, tweede in de ranglijst van non-foodretailers, waar het aantal winkels van 278 naar 250 ging. Ook Multipharma – derde in de rij - zag zijn aantal verkooppunten dalen, van 262 naar 243.