Tijdens het eindejaar shoppen we vooral met de smartphone in de hand: 9 op 10 Belgen gebruikt zijn toestel als hulp om zijn eindejaarsaankopen te doen, maar ook om inspiratie op te doen, een winkel te vinden of een pakje te volgen. Dat moet blijken uit een enquête van mobiele telefoniebedrijf Orange Belgium.

Aankopen doen we vooral met onze smartphone: slechts 11% van de ondervraagden gebruiken zijn smartphone niet als hulp bij hun Kerstaankopen, hetzij om aankopen te doen, hetzij om inspiratie op te doen of een winkel te vinden. 53% gebruikt zijn smartphone om inspiratie op te doen, 49% om een product te vinden en 44% om een winkeladres te vinden. 11% bezoekt vaak of altijd voorafgaand een winkel vooraleer ze online aankopen. 30% doet het vaak, terwijl 21% het slechts doet voor bepaalde producten. De smartphone speelt ook op een andere manier een belangrijke rol: 35% van de respondenten koopt via zijn toestel, terwijl 40% het gebruikt om aankopen te betalen. 41% gebruikt zijn smartphone om een pakje te volgen.

Online aankopen volgen winkels

Online aankopen groeien en blijven niet achter op fysieke winkels, die het ook heel goed doen in deze periode. 51% doet zijn aankopen online, terwijl 53% winkels afschuimt. De stedelijke winkels (38%) en gespecialiseerde winkels (38%) doen het ook goed. De grote supermarkten zijn goed voor 17% van onze eindejaarsaankopen. De reden voor het online succes ligt voor de hand: 56% vindt het makkelijk om zich niet te moeten verplaatsen, 43% koopt online omdat ze buiten de winkeluren willen bestellen. 28% vindt online aankopen sneller.

Kledij het populairst

Kledij scoort het best online (51% van de aankopen). Parfums en andere verzorgingsproducten komen op de tweede plaats met 45%. Speelgoed en multimedia staan op drie met 47%.